Artykuł sponsorowany

Aromaty spożywcze dla cukierni - rodzaje

Aromaty spożywcze dla cukierni - rodzaje

W każdej cukierni czy piekarni wykorzystuje się aromaty spożywcze, które zapewniają lepszy smak i zapach poszczególnych wypieków i wyrobów cukierniczych. Na rynku pojawiły się dwa rodzaje aromatów – naturalne (używane znacznie częściej) i syntetyczne. Czym charakteryzują się poszczególne rodzaje i kiedy najlepiej je wykorzystywać. Odpowiedź znajduje się w tym artykule.

Czym są aromaty spożywcze?

Aromaty spożywcze są produktami nadającymi smaku, jednak nie należą do grupy ziół, przypraw, herbat i naparów. Mają za zadanie wzmocnić smak potraw – w szczególności wyrobów cukierniczych i wypieków. Potencjalni klienci mają do wyboru aromaty naturalne, syntetyczne lub połączenia tych dwóch rodzajów.

Aromaty naturalne

Aromaty naturalne są wręcz pożądane w dobie trendów ekologicznych. Najbardziej znanym rodzajem jest aromat waniliowy, pojawiający się w kuchniach zwykle w postaci olejku waniliowego. Produkt ten stanowi alkoholowy wyciąg roślinny rozprowadzony w oleju słonecznikowym. Do podobnie wytworzonych aromatów należą: migdałowy, cytrynowy, pomarańczowy.

Większość aromatów pojawia się w postaci płynnej. Takie produkty są dobrze rozpuszczalne w wodzie i nadają się też do dodania w napojach. Na rynku spotkamy również aromaty w proszku, które są stosunkowo słabe w działaniu, lecz charakteryzują się odpornością na wysokie temperatury. Łatwo je też dozować.

W przemyśle cukierniczym wykorzystuje się również aromaty o innych smakach, np. owocowe, orzechowe, anyżowe, kokosowe. Producenci coraz częściej oferują wymyślne i nietypowe rodzaje, np. toffi, o smaku waty cukrowej czy pierniczków. Przykładem dobrej firmy zajmującej się produkcją i dystrybucją aromatów jest IPRA. Przedsiębiorstwo wyróżnia się prezentowaniem produktów o wysokiej intensywności smaku i zapachu.

Aromaty syntetyczne

Aromaty syntetyczne są nieco mniej popularne w przemyśle cukierniczym. Powstają na bazie chemicznych rozwiązań – połączeniach różnych związków chemicznych. Przykładowo: maślan butylu odpowiada za zapach ananasowy. Smak malinowy jest związany z mrówczanem izobutylu, natomiast z octanem amylu – bananowy. Jeżeli kucharzom zależy na aromacie cytrusów, powinien sięgnąć po produkty wykonane z terpenów. Furanony odpowiadają za smak truskawek czy syropu klonowego.

Aromaty w cukiernistwie

Wybierając aromaty spożywcze dla cukierni, należy zwrócić szczególną uwagę na intensywność aromatów. Wskazana jest jak najmniejsza obecność chemicznego posmaku, który zaburzy jakość i smak wypieków. Aromaty powinny być odporna na wysokie i niskie temperatury z powodu wielokrotności działań piekarzy i cukierników – ciasta są często poddawane zarówno pieczeniu, jak i intensywnemu ochładzaniu. Aromat musi utrzymać się w produkcie bardzo długo, czasem nawet do kilku miesięcy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.