Awaria paska klinowego. Metody postępowania
Awarie samochodu często dotyczą elementów, które, choć są stosunkowo tanie i mało skomplikowane, to jednocześnie odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie całych podzespołów. Ich uszkodzenie może poważnie utrudnić lub uniemożliwić jazdę, a prowizoryczna naprawa w warunkach „drogowych” często okazuje się trudna lub niemożliwa. Dobrym przykładem tego typu części będzie używany w autach pasek klinowy.
Jaką funkcję pełni pasek klinowy?
Pasek klinowy służy do przenoszenia napędu z koła pasowego napędzanego z wału korbowego na elementy osprzętu silnika. Wszystkie koła pasowe mają charakterystyczne rowki w kształcie litery V, a moment obrotowy jest przenoszony przez sprzężenie cierne między ich bocznymi powierzchniami a bokami paska klinowego. W nowoczesny silnikach najczęściej stosowane są paski wielorowkowe. Współpracujące z nimi koła pasowe mają kilka rowków, a pasek adekwatną do nich liczbę klinów. Pasek klinowy musi być odpowiednio napięty, za co odpowiadają dociskające go od zewnętrznej strony rolki. Za jego wytrzymałość odpowiada umieszczony w nim kord wykonany na ogół z materiałów syntetycznych takich jak aramid lub z klasycznej linki stalowej. Pasek klinowy napędza zwykle alternator i pompę wody, a często także pompę wspomagania układu kierowniczego oraz sprężarkę klimatyzacji.
Co się dzieje w razie awarii paska i co może ją spowodować?
Przyczynami problemów z paskiem klinowym jest na ogół jego nieprawidłowe napięcie lub złe ułożenie na kołach pasowych skutkujące uszkodzeniem jego struktury i zerwaniem. Zdarza się też, że pasek zaczyna się ślizgać na kołach pasowych, co prowadzi do jego przegrzania i deformacji. W przypadku awarii paska przestają działać napędzane nim podzespoły. Powoduje to brak możliwości korzystania z klimatyzacji oraz brak wspomagania kierownicy, co może bardzo utrudnić prowadzenie auta. Najpoważniejszym problemem jest jednak unieruchomienie alternatora i pompy wody. Odłączenie napędu alternatora oznacza, że pojazd czerpie zasilanie niezbędne do funkcjonowania wszystkich podzespołów potrzebujących prądu bezpośrednio z akumulatora, co prowadzi do jego szybkiego rozładowania. Jeszcze większym kłopotem jest wyłączenie pompy wody, ponieważ silnik jest wtedy pozbawiony chłodzenia. Daje to w krótkim czasie jego przegrzanie i w efekcie zatarcie. Choć bez paska można na ogół przejechać niewielki dystans, to należy go jak najszybciej zamontować. Paski klinowe do pojazdów różnych typów można znaleźć w ofercie firmy Rozruch. Dostarcza ona części do samochodów ciężarowych, autobusów oraz maszyn roboczych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana