Artykuł sponsorowany

Brak szkolenia BHP. Konsekwencje dla pracodawców

Brak szkolenia BHP. Konsekwencje dla pracodawców

Szkolenia BHP są obligatoryjne dla wszystkich pracowników. Każda nowo przyjęta osoba na dane stanowisko powinna przejść instruktaż wstępny i stanowiskowy. Brak szkolenia nie tylko wpływa na obniżenie poziomu bezpieczeństwa, ale wiąże się także z karą dla pracodawcy w razie kontroli. Terminy szkoleń regulowane są przez prawo. Aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji, każdy pracodawca musi ich przestrzegać. 

Jakie szkolenia BHP muszą przejść pracownicy?

Każdy pracodawca zobowiązany jest do zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków pracy. Chodzi tu przede wszystkim o kwestię bezpieczeństwa osób przebywających w zakładzie oraz przekazanie pracownikom wiedzy związanej z obsługą urządzeń i zachowania na danym stanowisku. Pracodawca jest zobowiązany do przeprowadzenia wstępnego oraz okresowego szkolenia BHP. Każdy nowy pracownik musi na początek zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa, które obowiązują na jego stanowisku pracy oraz na terenie całego przedsiębiorstwa. Instruktaż muszą przejść:

  • nowi pracownicy,
  • praktykanci,
  • uczniowie szkół zawodowych, którzy uczą się zawodu.

Szkolenie wstępne obejmuje instruktaż ogólny i stanowiskowy. Pierwszy z nich dotyczy zasad bezpieczeństwa obowiązujących na terenie całej firmy, drugi zaś ma na celu wdrożenie pracownika do jego obowiązków. Szkolenie wstępne ważne jest maksymalnie 12 miesięcy. Pracownik musi przejść także instruktaż okresowy.

Kary za brak szkolenia BHP pracowników

Pracownicy, którzy nie mają aktualnej wiedzy na temat wykonywanej pracy i nie przeszli szkolenia BHP, nie powinni być dopuszczeni do wykonywania obowiązków. O kwestię tą musi zadbać pracodawca. Mówi o tym między innymi art. 237 3§ 2 Kodeksu Pracy. Pracodawca może zostać ukarany, jeśli nie przeprowadził szkolenia wstępnego, okresowego, nie dotrzymuje terminów lub nie prowadzi dokumentacji szkoleniowej. Obecnie kwota grzywny wynosi nie mniej niż 1000 zł. Może zostać nią ukarany pracodawca, który nie stosuje się do zasad przeprowadzania szkoleń. Jeśli sytuacja się powtórzy i sprawa trafi do sądu, przedsiębiorca może zapłacić nawet 10 000 zł. Jak informują pracownicy Biura Rachunkowego Yellow Frog, znacznie większej karze podlegają osoby i jednostki prawne. W ich przypadku kwota grzywny może wzrosnąć nawet do 50 000 zł.

Pracodawca powinien zadbać o odpowiednie przeszkolenie pracowników nie tylko po to, aby uniknąć kary, ale głównie dla zapewnienia im bezpiecznych warunków pracy. W każdym zakładzie istnieje ryzyko wypadku, niezależnie od branży. Dlatego warto zadbać o szkolenia BHP wstępne i okresowe wszystkich pracowników.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.