Artykuł sponsorowany

Co jaki czas należy organizować szkolenia BHP w firmie?

Co jaki czas należy organizować szkolenia BHP w firmie?

Szkolenia BHP dla pracowników powinny być organizowane jeszcze przed podjęciem pracy oraz w sposób cykliczny w trakcie trwania zatrudnienia. A zatem szkolenia BHP możemy podzielić na wstępne i okresowe. Każdy pracownik bezwzględnie zobowiązany jest do znajomości i przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Szkolenia wstępne

W każdym przedsiębiorstwie warunkiem dopuszczenia do pracy jest wstępne szkolenie z zakresu BHP. Pracownik w czasie szkolenia zapoznaje się z przepisami BHP określonymi przez Kodeks Pracy oraz poznaje regulamin obowiązujący w zakładzie pracy. W tym czasie prowadzony jest także instruktaż z zakresu udzielania pierwszej pomocy.

W czasie szkolenia wstępnego odbywa się także instruktaż stanowiskowy, podczas którego pracownik ma okazję zapoznać się ze środowiskiem pracy. Szkolenie wstępne powinno zakończyć się sprawdzeniem wiedzy, co stanowi podstawę do dopuszczenia kandydata do pracy na określonym stanowisku.

Szkolenia okresowe

Okresowe szkolenia BHP dla pracowników odbywają się w sposób cykliczny. Częstotliwość szkoleń zależna jest od stanowiska. Co roku szkolenie powinny odbywać osoby zatrudnione na posadach, na których istnieje duże zagrożenie dla zdrowia lub życia. Co 3 lata wiedzę powinni odświeżać pracownicy na angażach robotniczych, a co 5 lat kierownicy, brygadziści, inżynierzy, konstruktorzy i pracownicy służb BHP. Z kolei w przypadku osób zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych szkolenia powinny być powtarzane co 6 lat.

W zależności od stanowiska pierwsze szkolenie powinno odbyć się od 6 do 12 miesięcy od daty zatrudnienia. Na szkoleniu pracownicy zaznajamiają się z przepisami BHP związanymi z obowiązkami, jakie na co dzień wykonują. Szkolenie kończy się egzaminem, a zaświadczenie o jego zakończeniu przechowywane jest w aktach personalnych.

Kto może przeprowadzić szkolenie BHP?

Szkolenie BHP może zostać przeprowadzone przez osobę, która wykonuje zadania służby BHP. Może to być osoba zatrudniona w strukturach firmy. Ze względu na koszty wielu przedsiębiorców decyduje się na outsourcing usług BHP i podejmuje współpracę z firmami zewnętrznymi. Tego typu usługi świadczy firma KARO z Konecka.

Co do zasady obowiązek utworzenia służby BHP w strukturach firmy ciąży na przedsiębiorcach, którzy zatrudniają więcej niż 100 osób. Jeśli pracowników jest mniej, to funkcję specjalisty ds. BHP może pełnić jedna osoba. Również pracodawca ma możliwość wykonywania takiej pracy, pod warunkiem, że przejdzie odpowiednie przeszkolenie.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.