Co stanowi podstawę kosztorysowania?
Każda inwestycja wiąże się z kosztami. Oczywiście ich ostateczna wysokość jest znana dopiero po ukończeniu przedsięwzięcia. Jednak można poznać wstępną wartość całego projektu już na etapie planowania inwestycji, co pomaga podjąć decyzję o jego realizacji. Wystarczy sporządzić kosztorys budowlany. Co to za dokument? Co stanowi podstawę do jego sporządzenia? Kto zajmuje się kosztorysowaniem?
Na czym polega kosztorysowanie i co stanowi jego podstawę?
Kosztorysowaniem nazywamy sporządzanie dokumentu finansowego, który określa, jakie koszty wiążą się z daną inwestycją. Sporządza się go więc przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu przedsięwzięcia, aby pomóc ją podjąć. Pomaga również zarządzać dostępnym kapitałem finansowym oraz racjonalizować wydawane środki finansowe. Podstawę do kosztorysowania stanowi przedmiar robót, czyli dokument sporządzany przed przystąpieniem do prac. Zawiera on informacje o liczbie robót koniecznej do wykonania inwestycji oraz sposób ich zrealizowania.
Jakie są podstawowe rodzaje kosztorysów?
Wyróżniamy cztery rodzaje kosztorysów: inwestorski, ofertowy, powykonawczy i zamienny. Pierwszy dokument jest wykonany na zlecenie inwestora. Jego celem jest określenie średniej wartości robót budowlanych. Z kolei kosztorys ofertowy wykonywany jest przez wykonawcę robót na prośbę inwestora i zawiera kalkulację ceny oferty. Trzeci rodzaj kosztorysu, czyli powykonawczy tworzy się po wykonaniu robót budowlanych. Określa on wysokość wynagrodzenia dla wykonawcy w przypadku, gdy nie został wykonany kosztorys ofertowy. Kosztorys zamienny dotyczy prac zleconych w trakcie trwania przedsięwzięcia i zastępuje kosztorys ofertowy.
Kto zajmuje się sporządzanie kosztorysów ?
Kosztorys inwestorski można wykonać samodzielnie. Warto jednak mieć na uwadze, że w tym wypadku ryzyko błędu będzie duże ze względu na brak doświadczenia i specjalistycznej wiedzy. Amatorskie kosztorysy są zazwyczaj bardzo okrojone. Rzeczywista finalna kwota inwestycji może Cię więc zaskoczyć. Dlatego o wiele lepszym pomysłem jest zlecenie wykonania kosztorysu rzeczoznawcy np. z Kancelarii Rzeczoznawców Majątkowych Taksator S.C. Dzięki temu masz pewność, że dokumenty są przygotowane rzetelnie, poprawnie i profesjonalnie. Jest to znaczące w kontekście zarządzania kapitałem w trakcie realizacji przedsięwzięcia.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana