Artykuł sponsorowany

Czy każda waga wymaga legalizacji?

Czy każda waga wymaga legalizacji?

Obowiązek legalizacji wag narzucają przepisy znajdujące się w Ustawie Prawo o miarach z dnia 11 maja 2001 roku. Wspomniana procedura polega na weryfikacji i potwierdzeniu, że wybrane narzędzie spełnia postawione przed nim oczekiwania pod względem technicznym oraz metrologicznym. Czy jednak wszystkie przyrządy pomiarowe wymagają podobnego „statusu”?

W trakcie opisywanej procedury ocenia się precyzję działania danego narzędzia i jego zgodność z informacjami przedstawionymi na tabliczce znamionowej. Zadaniem legalizatora jest zatem sprawdzenie, czy oznaczenia na wagach zwyczajnie nie kłamią – podane parametry, zakres błędu czy inne cechy wagi muszą być potwierdzone, aby waga dostała właściwy status. Legalizacja pierwotna (pierwsza, która została wydana dla konkretnego przyrządu) jest ważna przez dopełnione 2 lata i obecnie jest zazwyczaj już zapewniona przez producenta.

Przeczytaj również: Waga z legalizacją i bez legalizacji – jakie są różnice i którą wybrać?

Jakie wagi muszą zostać „zalegalizowane”? 

Nie wszystkie przyrządy pomiarowe wymagają legalizacji. Do urządzeń nieobjętych podobnym obowiązkiem zaliczają się m.in. narzędzia przeznaczone do użytku domowego albo stosowane przy wewnętrznych kontrolach jakości i produkcji towaru. Istnieją jednak pewne okoliczności, które narzucają konieczność posiadania takiego statusu przez opisane maszyny. Procedurze podlegają np. wagi apteczne. Precyzja obliczeń jest tutaj niezwykle ważna, ponieważ narzędzie odmierza ilość składników, jakie powinny znaleźć się w danym leku lub suplemencie diety.

W podobny sposób podchodzi się do statusu wag laboratoryjnych, których używa się m.in. do przeprowadzania analiz medycznych. Pozyskane wyniki mogą znacząco wpłynąć na diagnozę i sposób leczenia danego pacjenta, dlatego należy zweryfikować działanie przyrządu. Legalizacji podlegają również wagi pocztowe, stosowane do pomiaru przesyłek, a także wszystkie te, które są wykorzystywane do celów handlowych. Jak podkreślają przedstawiciele firmy AXIS, opisane podejście zapewnia sprawiedliwe traktowanie wszystkich klientów podobnych placówek.

Inne wagi podlegające legalizacji 

Istnieje więcej sytuacji wymagających zalegalizowania posiadanej wagi. Do takich okoliczności można jeszcze zaliczyć czynności związane z uzyskiwaniem odszkodowania, regulacją różnych płatności, cła czy podatku, a także premii lub kary. Opisany status powinny mieć też narzędzia używane do określenia wagi pacjenta. Takie badanie może być potrzebne, by np. potwierdzić diagnozę lub monitorować aktualny stan danej osoby. Legalizacja przyrządu jest obowiązkowa także w działalności biegłych oraz ekspertów sądowych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.