Dlaczego drogie samochody bezpieczniej przewozić na autolawetach niż na lawetach?
Transport drogich samochodów wymaga doskonałej organizacji oraz dużych umiejętności kierowcy. Bardzo ważnym elementem całej operacji jest także środek transportu. Aktualnie do przewozu samochodów powszechnie wykorzystuje się lawety oraz autolawety. Która z tych konstrukcji będzie lepsza w przypadku drogich aut? Na to pytanie odpowiadamy w przygotowanym artykule.
Laweta czy autolaweta?
Między lawetą i autolawetą występują zasadnicze różnice. Trzeba je najpierw poznać, aby na tej podstawie wybrać optymalny środek transportu dla auta o dużej wartości. Autolaweta to pojazd, który jest wyposażony w platformę umożliwiającą załadunek samochodów czy maszyn. Do prowadzenia tego typu auta w większości przypadków wystarczy prawo jazdy kategorii B. Oczywiście zależy to od dopuszczalnej masy całkowitej autolawety. Dla pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony niezbędne jest uzyskanie prawa jazdy kategorii C. Autolawety są stosunkowo łatwe w prowadzeniu ze względu na fakt, że platforma załadowcza razem z ładunkiem mieści się w obrysie pojazdu. Zapewne dlatego powszechnie wykorzystuje się je w roli pomocy drogowej. Specyficzną odmianą autolawety jest autotansporter kontenerowy. Jest to konstrukcja wyposażona w zabudowę plandekową lub aluminiową.
Laweta ma formę przyczepy i nie stanowi integralnej części pojazdu. Jest do niego przymocowana z użyciem haka holowniczego. Laweta może występować w formie konstrukcji niskopodwoziowej, jak również przyczepy dwuosiowej z kołami po bokach lub pod podłogą. W sprzedaży dostępne są też przyczepy zabudowane.
Jak najlepiej transportować drogie auto?
Wybór środka transportu dla drogich aut wymaga wzięcia pod uwagę kilku czynników. Na pewno konstrukcja wykorzystywana do przewozu powinna być zabudowana. Aluminiowa konstrukcja uzupełniona plandeką o wybranej grubości to idealna forma zabezpieczenia dla wartościowego pojazdu. Taka konstrukcja przyczepy lub platformy do transportu gwarantuje wysoki poziom ochrony przed niekorzystnymi czynnikami atmosferycznymi. Zabudowa skutecznie odbija wszelkie drobiny piasku oraz kamienie wypadające spod kół jadących aut. To chroni karoserię przed przypadkowym uszkodzeniem i znaczącą utratą wartości pojazdu. Zamknięty kontener to także forma zabezpieczenia przed ewentualną kradzieżą.
Zarówno autolaweta, jak i laweta występują w wersji z zabudową. Najlepszym tego dowodem jest oferta firmy Kegger, producenta autotransporterów krytych, ułatwiających bezpieczny przewóz wartościowych samochodów. Obie konstrukcje mogą być wyposażone w szereg zabezpieczeń jak:
- pasy mocujące,
- belki blokujące koła,
- dodatkowe najazdy.
Przewagą autolawety jest możliwość wyposażenia w zawieszenie pneumatyczne oraz wyciągarkę elektryczną, czyli elementy znacząco ułatwiające załadunek. Przewóz na lawecie naraża transportowany samochód na większe wstrząsy niż w przypadku platformy osadzonej na aucie. Bardzo ważny jest także stopień trudności prowadzenia pojazdu. Autolawetą dużo łatwiej manewrować niż zestawem złożonym z samochodu i przyczepy. To z kolei przekłada się na mniejsze ryzyko uszkodzenia ładunku.
Decydując się na transport wartościowego pojazdu można wybrać zarówno autolawetę, jak i lawetę. Z praktycznego punktu widzenia nieco lepszym rozwiązaniem jest ta pierwsza opcja. Przede wszystkim ze względu na łatwość poruszania się po drogach oraz maksymalną ochronę ładunku przed wstrząsami i niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana