Dlaczego system e-TOLL zastąpi system via-TOLL?
Poruszanie się po autostradach wiązało się do tej pory z wykorzystaniem tzw. bramek, w których dokonywało się opłaty za przejazd po określonych odcinkach dróg. Obecnie, w dobie technologii, pojawiają się różnorodne aplikacje, za których pośrednictwem będzie można elektronicznie naliczać płatności. Przykładem takiego systemu jest e-TOOL, który powoli wypiera swojego poprzednika – via-TOOL, obsługiwanego przez technologię radiową.
Czym jest system e-TOLL?
System e-TOOL jest systemem płatności za drogi płatne (głównie samochodów osobowych za przejazd po autostradach). Nowoczesne rozwiązanie jest nadzorowane przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. E-TOOL geolokalizuje pojazd, czyli wyznacza jego pozycję przy użyciu pozycjonowanie satelitarnego. System wie, ile kilometrów dany kierowca poruszał się po płatnym odcinku i przesyła te dane.
Czym się różni system e-TOOL od via-TOOL?
Via-TOOL również odpowiadał za nadzorowanie płatności po przejeździe na drodze płatnej. Oparty był jednak na technologii radiowej. Dotyczył tylko tych kierowców, którzy chcieli być nadzorowani przez ten system. W praktyce były to firmy, które zakupywały swoim kierowcom urządzenia umożliwiające omijanie szlabanów na wybranych odcinkach autostrad. E-TOOL będzie dotyczył natomiast większej liczby kierowców samochodów osobowych.
Jak używać aplikacji e-TOOL?
Z aplikacji e-TOOL powinny skorzystać osoby, które jeżdżą dużo po odcinkach dróg ekspresowych i autostradowych. Po 30 listopada 2021 roku na odcinkach autostrad Konin-Stryków i Wrocław-Sośnica znikną bramki.
Z systemu e-TOOL będzie można korzystać dzięki specjalistycznym urządzeniom e-TOOL – lokalizatorom. Będą to ZSL (zewnętrzne systemy lokalizacyjne) i urządzenia pokładowe OBU (On-Board Unit), zamontowane w pojazdach. Możliwe będzie też zainstalowanie aplikacji e-TOOL w sprzęcie mobilnym.
Specjalistyczne urządzenia są oferowane przez firmę Gannet Guard Systems, będącą certyfikowanym dostawcą urządzeń do systemu e-TOOL. Przedsiębiorstwo zajmuje się też sprzedażą różnego rodzaju lokalizatorów GPS, przeznaczonych m.in. dla rowerów, motocykli, skuterów, kontenerów, samochodów, ciężarówek, a nawet zwierząt, dzieci i seniorów.
Jak działają OBU i ZSL?
OBU i ZSL umożliwiają skorzystanie z elektronicznego systemu naliczania opłat za przejazd drogami płatnymi, wchodzącymi w skład e-TOOL. OBU to urządzenia przenośne, które można podłączyć do gniazda zapalniczki lub zainstalować we własnym zakresie. ZSL podłącza się natomiast na stałe w samochodach ciężarowych (jest stale zasilane prądem).
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana