Artykuł sponsorowany

Formy opodatkowania dostępne dla przedsiębiorców

Formy opodatkowania dostępne dla przedsiębiorców

Działalność gospodarcza wiąże się z adekwatną formą opodatkowania biznesu. Przedsiębiorcy mają do wyboru kilka podstawowych form opodatkowania własnej firmy. Najczęściej decydują się na stały podatek liniowy. W rozliczeniach pomagają specjalistyczne biura rachunkowe. Czym charakteryzują się różne formy opodatkowania dla przedsiębiorców?

Podstawowe formy opodatkowania działalności gospodarczej

Opodatkowanie biznesu, zgodnie z polskimi regulacjami prawnymi, wiąże się z czterema podstawowymi formami:

  • podatkiem liniowym (o wysokości 19%)
  • podatkiem ryczałtowym (jego stawka jest uzależniona od rodzaju działalności),
  • rozliczeniem na zasadach ogólnych ze skalą podatkową 17% lub 32%,
  • kartą podatkową.

Przedsiębiorca musi pamiętać również o podatku CIT (dochodowym podatkiem od osób prawnych) oraz pełnej lub uproszczonej księgowości.

Czym charakteryzują się poszczególne formy opodatkowania?

Skala podatkowa, czyli podstawowa forma opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, jest częstym sposobem rozliczania przez przedsiębiorców. Wiąże się z rozliczeniami z fiskusem na zasadach ogólnych. Owo rozwiązanie wykorzystuje się przy przychodach z umów cywilnoprawnych, świadczeniach z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, umowach o pracę, jednoosobowych działalnościach gospodarczych. Wysokość podatku liczy się od dochodu (przychód zostaje pomniejszony o koszty jego uzyskania).

Podatek liniowy również jest często wybierany przez przedsiębiorców, w szczególności tych, których przychody przekraczają 85 tysięcy złotych. Owa forma opodatkowania wiąże się ze stałą stawką podatkową – bez względu na wysokość osiąganych dochodów. Umożliwia także odliczenie od przychodu kosztów jego uzyskania. Wadą podatku liniowego jest natomiast brak możliwości korzystania z różnych ulg, np. dla osób samotnie wychowujących dziecko.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wiąże się z odprowadzaniem podatku w wysokości 2%, 3%, 5,5%, 8,5%, 10%, 17%. W tym wypadku nie można pomniejszać przychodu o koszty jego uzyskania.

Karta podatkowa jest przewidziana tylko dla niektórych firm (wymienionych w artykule 23 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym dla osób fizycznych). Owa forma opodatkowania nie jest zależna od osiąganych przychodów. Liczy się raczej rodzaj i wielkość działalności, liczba pracowników. 

W zrozumieniu i rozliczeniu poszczególnych form opodatkowania przedsiębiorcom mogą pomóc wyspecjalizowane biura księgowe. Przykładem jest Biuro Rachunkowe BRMK z Białegostoku, którego pracownicy mają wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu księgowości pełnej i uproszczonej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.