Artykuł sponsorowany

Główne elementy tzw. małej księgowości

Główne elementy tzw. małej księgowości

Właściciele niewielkich firm, spełniając pewne warunki związane z przychodem, mają możliwość skorzystania z księgowości określanej jako uproszczona. Ta nazywana jest również mianem małej księgowości. Dzięki niej możliwe jest zaoszczędzenie nie tylko czasu, ale także środków finansowych. Czym dokładnie jest mała księgowość i jakie są jej główne elementy? Sprawdź najważniejsze informacje na ten temat.

Kto może korzystać z małej księgowości?

Możliwość korzystania z księgowości uproszczonej jest ograniczona. Jak podkreślają specjaliści z takich firm, jak BIURO RACHUNKOWE AKRO S.C., mała księgowość to rozwiązanie, które obejmuje osoby fizyczne, spółki cywilne, jak również spółki jawne, partnerskie i spółdzielnie socjalne – ale tylko wtedy, jeżeli te spełniają określone warunki. Zgodnie z wymaganiami przychody przedsiębiorstwa wynikające z tytułu sprzedaży towarów oraz usług nie mogą przekraczać za poprzedni okres rozliczeniowy kwoty dwóch milionów euro. Nie przekreśla to możliwości prowadzenia księgi przychodów i rozchodów, jednak po przekroczeniu wspomnianego limitu nie ma możliwości korzystania z księgowości uproszczonej.

Prowadzenie księgowości uproszczonej – jak wygląda w praktyce?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prowadzenie księgowości uproszczonej nie zwalnia właściciela firmy od prowadzenia ewidencji dokonywanych operacji gospodarczych. To natomiast odbywa się na podstawie:

  • Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów,

  • ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

  • karty podatkowej.

Prowadzenie małej księgowości jest znacznym ułatwieniem dla małych i mikro przedsiębiorstw. Jej główną zaletą jest brak skomplikowanych ewidencji oraz wykazów, które są podstawą w pełnej księgowości. W wielu przypadkach zajmuje się tym sam właściciel, bez konieczności zatrudniania w firmie księgowego.

Czy prowadzenie małej księgowości warto zlecić zewnętrznemu podmiotowi?

Pomimo uproszczonej wersji rozliczeń oraz wielu ułatwień, jakie daje mała księgowość, w dalszym ciągu konieczna jest znajomość aktualnych przepisów. Dlatego jednym z najlepszych rozwiązań jest przekazanie prowadzenia spraw księgowych zewnętrznemu podmiotowi. Przedsiębiorca zyskuje wówczas cenny czas i ma pewność, że wszelkie rozliczenia odbywają się w sposób prawidłowy. Warto zauważyć także, że nie traci on dostępu do księgowości. Może kontrolować je niezależnie od miejsca i czasu — wszystko ze względu na dostęp zdalny. Ma więc wgląd w to, co dzieje się w firmie i może nad tym czuwać, lecz bez obciążenia.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.