Inwentaryzacja powykonawcza w pracy geodety
Współpraca z geodetą jest nieodłącznym elementem inwestycji budowlanej. Całość związanych z tym prac wieńczyć wykonanie inwentaryzacji powykonawczej. Jest to czynność obowiązkowa, która kończy całą realizację. Dopiero po jej wykonaniu będzie możliwe korzystanie z postawionego budynku, niezależnie ,czy jest on mieszkalny, czy użytkowy. Warto wiedzieć, na czym dokładnie polega geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza.
Jaki jest zakres inwentaryzacji powykonawczej?
Wykonanie inwentaryzacji powykonawczej jest regulowane przez Prawo budowlane. Ustawa, która dotyczy tej czynności mówi, że podlegają jej wszystkie obiekty, których budowa, przebudowa lub montaż, wymagały wcześniejszego uzyskania pozwolenia. Sama inwentaryzacja powykonawcza polega przede wszystkim na zebraniu danych działki i budynków w celu sporządzenia odpowiedniej dokumentacji. Polega ona na:
sprawdzeniu zagospodarowania działki;
pomiarze postawionych budynków;
określeniu lokalizacji wjazdu, dojazdów i parkingów, a także innych elementów infrastruktury;
wykonaniu pomiarów przebiegu przyłączy oraz sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektrycznych i gazowych, a także pomp ciepła.
Wszystkie wyniki pomiarów uzyskane podczas inwentaryzacji powykonawczej są uwzględniane przez geodetę na mapie. Jest ona podstawą do naniesienia zmian i nowych obiektów na mapę zasadniczą.
Jaka jest dokumentacja powykonawcza?
Po procedurze inwentaryzacji powykonawczej geodeta sporządza dokumentację geodezyjno-kartograficzną oraz operat geodezyjny. W dokumentacji muszą być zawarte informacje o wszystkich wprowadzonych zmianach, które następnie są przenoszone na mapę zasadniczą. Natomiast operat geodezyjny zawiera wszystkie dokumenty, które zostały sporządzone podczas trwania prac budowlanych, na każdym ich etapie. Zaliczają się też do tego prace przygotowawcze na placu budowy. Po inwentaryzacji kopia mapy, powinna trafić do kierownika budowy. Wszystkie dokumenty może sporządzić firma specjalizująca się w usługach geodezyjnych, np. GEOMap Oryginały dokumentacji, należy złożyć do wydziału dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej. Na jej podstawie zostaną sporządzone lub zaktualizowane informacje znajdujące się w ewidencji gruntów, budynków i sieci uzbrojenia terenu. Kopie właściwych dokumentów otrzymuje także właściciel budowli.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana