Jak dozowany jest olej do smarowania?
Środki smarownicze są nieodłącznym elementem wszystkich maszyn i linii technologicznych stosowanych w różnych gałęziach przemysłu. Muszą nimi być smarowane wszystkie miejsca, w których stykają się współpracujące ze sobą części. W ten sposób minimalizowane są negatywne skutki tarcia. Bez smarowania poszczególne elementy zużywałyby się szybciej i częściej dochodziłoby do powstania kosztownych usterek oraz awarii. Aby usprawnić proces smarowania we współczesnym przemyśle, powstały układy centralnego smarowania.
Do czego służą układy centralnego smarowania?
Układy centralnego smarowania to systemy, dzięki którym proces smarowania poszczególnych elementów maszyn i linii technologicznych został zautomatyzowany. Zastosowanie ich w przemyśle pozwala ograniczyć koszty i nakłady pracy, gdyż dobrze nasmarowane maszyny są gwarancją najwyższej wydajności i efektywności produkcji. Smarowanie eliminuje negatywne skutki tarcia, dzięki czemu ruchome elementy urządzeń działają płynnie i bezawaryjnie. Ryzyko powstania niebezpiecznych zatarć zostaje zredukowane, na skutek czego usterki i awarie przydarzają się znacznie rzadziej. Produkcja przebiega płynnie, bez kosztownych przestojów produkcyjnych oraz potrzeby wykonywania drogich napraw.
Jak są zbudowane układy centralnego smarowania?
Układy centralnego smarowania, do których wszelkie produkty można nabyć m.in. w firmie Układy Centralnego Smarowania Sp. z o.o. z Poznania, odpowiadają za automatyczne dostarczanie środka smarnego do wielu punktów smarnych równocześnie. Składają się z wielu współpracujących ze sobą elementów. Sercem każdego układu jest pompa centralnego smarowania, której zadanie polega na wpompowywaniu smaru w przewody. Kolejnym elementem takich systemów są przewody, zbiorniki, rozdzielacze centralnego smarowania oraz dozowniki. Rozdzielacze rozprowadzają smar do przewodów oraz do punktów smarowania. Jeżeli w układzie przewidzianych jest niewiele punktów smarowania, wystarczające jest zastosowanie jednego rozdzielacza. W przypadku układów z większą liczbą punktów smarowania konieczne jest zainstalowanie rozdzielaczy pierwszego i drugiego stopnia.
Czym są, jak działają i jaką funkcję pełnią dozowniki oleju?
Dozowniki oleju to zawory o dość prostej budowie, które dynamicznie dozują ilość podawanego smaru w formie płynnej. Aby zainicjować ich działanie, potrzebny jest impuls ciśnienia. Powoduje on przesunięcie się tłoka zaworu w kierunku zaworu zwrotnego, co wywołuje podanie odpowiedniej dawki smaru przez zawór zwrotny na zewnątrz. Następnie zawór zwrotny zamyka się, układ zostaje odciążony, a zawór dozujący wraca do pozycji wyjściowej za pomocą sprężyny. Dozownik jest gotowy do ponownej aplikacji smaru.
Zadaniem dozowników stosowanych w układach centralnego smarowania jest wydzielanie oleju i przekazywanie go do pozostałych elementów tych systemów. Środek smarny jest w nich dzielony na odpowiednie porcje (odmierzone wagowo i objętościowo), a następnie dostarczany do punktów odbioru we wcześniej zaprogramowanych odstępach czasowych. Dzięki nim poszczególne ruchome elementy maszyn i linii technologicznych są pokrywane cienką warstwą oleju, który zabezpiecza je przed negatywnymi skutkami tarcia.
Dozowniki muszą być dopasowane do rodzaju pompy i reszty oprzyrządowania. Zastosowanie wysokiej jakości dozowników umożliwia aplikację smaru we właściwych dawkach i daje stuprocentową gwarancję powtarzalności. Pracują niezawodnie, wydajnie, efektywnie i nie popełniają błędów, dlatego obecnie zastępują w przemyśle smarowanie ręczne. Dzięki nim można zaoszczędzić znaczną ilość smaru i zapewnić optymalne smarowanie każdej ruchomej części maszyny lub linii technologicznej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana