Jak działa sygnalizacja wahadłowa?
Sygnalizacja wahadłowa jest doraźnym rozwiązaniem, kiedy (np. w wyniku robót drogowych lub wypadku) możliwa jest jazda tylko jednym pasem ruchu. Dzieje się to na jezdni o dwóch pasach ruchu w różnych kierunkach. Jak wygląda sterowanie ruchem wahadłowym w praktyce? Jakie elementy są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania tego rozwiązania?
Na czym polega wahadłowe sterowanie ruchem?
Sygnalizacja wahadłowa może się odbywać na dwa sposoby – jako kierowanie ruchem przez policję lub za pośrednictwem sygnalizacji świetlnej. Policja kieruje ruchem wtedy, kiedy dojdzie do nieprzewidzianych i nagłych zdarzeń drogowych, np. kolizji pojazdów. Policjanci decydują, którym pasem aktualnie poruszają się samochody. Wpuszczają pojazdy na jeden pas, a drugi w tym samym czasie zostaje zablokowany. Takie rozwiązanie jest wdrażane wyłącznie w wypadku nagłych okoliczności.
Jeżeli blokada ruchu jest zaplanowana, np. w wyniku robót drogowych, ustawiane są sygnalizatory wahadłowe, czyli urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przybiera ona postać dwóch zsynchronizowanych sygnalizatorów. Gdy na jednym z nich pojawia się zielone światło, na drugim wyświetla się czerwona lampka. Światło żółte świeci się dopóty, dopóki wszystkie pojazdy na danym odcinku jezdni zdążą opuścić pas.
Sprawna organizacja ruchu drogowego nie byłaby też możliwa bez znaków drogowych, elementów oznakowań tymczasowych (pachołków drogowych, barier, zapor, słupków, blokad parkingowych). Wszystkie wymienione produkty są oferowane przez firmę Via-Vera z Częstochowy, czołowego producenta i dystrybutora oznakowania drogowego i kolejowego. Przedsiębiorstwo specjalizuje się w produkcji znaków drogowych, oznakowania BHP i ppoż.
Jak zbudowane są sygnalizatory wahadłowe?
Źródłem zasilania sygnalizatorów wahadłowych są akumulatory lub sieci elektryczne o mocy przynajmniej 220 V. Elementy sygnalizacji świetlnej wykorzystują światło diodowe lub halogenowe. Posiadają wbudowany zegar kwarcowy i programator do synchronizacji urządzeń.
Ich praca oparta jest na algorytmach sterowania, które określają czas trwania poszczególnych świateł. Dzięki trybom działania (stałoczasowym lub akomodacyjnym) sygnalizatory wahadłowe dostosowują się do warunków panujących na drodze. System stałoczasowy wymaga umieszczenia w urządzeniu dodatkowych czujników czasowych, natomiast akomodacyjny oparty jest na działaniu czujników ruchu. Drugi tryb jest szczególnie chętnie wybierany przy sterowaniu ruchem podczas remontów mostów, wiaduktów, wymiany asfaltu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana