Jak działają media w Polsce i jak z nimi współpracować?
Media w Polsce to przede wszystkim telewizja, radio czy prasa. Coraz większe zainteresowanie wśród Polaków przyciąga Internet i serwisy informacyjne. Jak można z nimi współpracować? Jakie wyodrębnia się media? Wszystko o telewizji, radiu i prasie znajdziesz w naszym artykule. Wyjaśniamy w nim, jak funkcjonują polskie media. Zdobądź potrzebną wiedzę!
Jakie wyróżnia się typy mediów?
Ze względu na zasięg media mogą być ogólnopolskie, lokalne lub regionalne. Z kolei ze względu na branżę – w tematyce lub formie przekazywania treści odbiorcom. Ogólnopolskie media zajmują się sprawami ogólnokrajowymi na terenie całej Polski. Natomiast regionalne skupiają się na danym regionie czy województwie. Nie można także zapomnieć o mediach lokalnych, które zajmują się sprawami w obrębie miejscowości, społeczności czy gminy, jak również dzielnicy.
Ze względu na branżę wyróżnia się media:
- informacyjne,
- branżowe,
- dedykowane – danej grupie.
Telewizja
Media w Polsce to przede wszystkim telewizja, która operuje obrazem i dźwiękiem. Jeśli chcesz wystąpić w telewizji, musisz spełnić określone warunki, a więc mieć coś ciekawego do przekazania. Przykładem może być wydarzenie, które można ciekawie przedstawić lub interesującą osobę. W drugim przypadku można pokazać, jak działa bądź pokazać ją, jak bierze udział w programie. Może również udzielić wywiadu.
Radio
Wolne media w Polsce to także radio. Możliwe jest:
- wzięcie udziału w programie informacyjnym lub tematycznym,
- udzielenie wywiadu,
- zaproszenie na wydarzenie dziennikarza.
Dostępne są zarówno krótkie materiały wspominające o organizacji, jak i długie audycje. Podczas tych drugich osoba z organizacji występuje na antenie radia. Warto wcześniej się przygotować i poprosić dziennikarza o pytania. Jest to szczególnie ważne, jeśli nagrywanie wywiadu będzie przeprowadzane na żywo.
Internet jako najnowsze medium
Medium elektroniczne, jakim jest Internet, obejmuje portale i serwisy:
- lokalne,
- branżowe,
- informacyjne.
Co ciekawe, media takie jak radio, telewizja czy prasa mają swoje internetowe serwisy. Nierzadko znajduje się tam więcej treści niż podane w tradycyjny sposób. Portale czy serwisy mogą się przy tym zajmować regionem lub branżą. Niekiedy media te umożliwiają internautom dodawanie treści.
Prasa w Polsce
Prasą określa się tytuły informacyjne lub branżowe w postaci druku. Mogą się ukazywać z różną częstotliwością. Wyróżnia się następujące polskie media w tym zakresie:
- dzienniki,
- tygodniki,
- miesięczniki,
- kwartalniki.
Przykładowo, dzienniki przedstawiają aktualne informacje. Ich zainteresowaniem cieszą się codzienne sprawy. Mogą być wydawane w tradycyjnej drukowanej formie lub internetowej. Pracujesz w organizacji pozarządowej? Działasz na danym terenie? Dotrzyj do odbiorców poprzez lokalną gazetę lub serwis internetowy! Z kolei periodyki pojawiają się w danym cyklu wydawniczym. Obejmują konkretną tematykę lub branżę. W tym przypadku zamiast newsów są to teksty traktujące o problemach.
Jak współpracować z mediami?
Ponieważ media mają własną specyfikę pracy, ważne jest dobranie typu i formy komunikatu do potrzeb dziennikarzy. Dlatego przy planowaniu współpracy weź pod uwagę częstotliwość pojawiania się konkretnego tytułu czasopisma oraz formę. Materiał będzie inny w przypadku radia, telewizji czy portalu internetowego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana