Artykuł sponsorowany

Jak ogłosić upadłość firmy?

Jak ogłosić upadłość firmy?

Wykonywanie działalności gospodarczej może być kontynuowane przez długi czas, a firma prowadzona w postaci spółki kapitałowej, a w niektórych przypadkach także osobowej nierzadko funkcjonuje na rynku przez całe dziesięciolecia. W pewnych sytuacjach może się jednak okazać, że pomysły na kontynuowanie biznesu zostały wyczerpane lub otoczenie rynkowe zmieniło się na tyle, że konieczne będzie ogłoszenie upadłości przedsiębiorstwa.

Na czym polega upadłość?

Zła sytuacja finansowa przedsiębiorstwa powinna skłaniać do rozważenia, czy jego dalsze istnienie ma uzasadnienie ekonomiczne. Upadłość firmy może zostać ogłoszona w sytuacji, gdy wartość posiadanego przez nią majątku jest mniejsza niż zaciągnięte przez nią zobowiązania. Z sytuacją taką możemy mieć do czynienia również wówczas, gdy przedsiębiorstwo straci zdolność do regulowania swoich zobowiązań przez okres dłuższy niż trzy miesiące, jednak ich kwota musi być większa niż 10% sumy bilansowej firmy. Wniosek o upadłość może złożyć zarówno wierzyciel przedsiębiorstwa, jak i jego właściciel, a więc udziałowca lub akcjonariusz. Wniosek o upadłość w przypadku spółki kapitałowej może złożyć również członek ich władz np. osoby zasiadające w zarządzie. Odpowiedni wniosek wraz z całą dokumentacją, a więc potwierdzeniem istnienia zadłużenia, powinien być skierowany do sądu rejonowego właściwego dla miejsca, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza. Sprawami związanymi z prawem upadłościowym zajmuje się wydział gospodarczy. Ze względu na to skomplikowaną materię, najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z pomocy kancelarii specjalizującej się w upadłościach i restrukturyzacji przedsiębiorstw.

Jaką formę może przyjąć postępowanie upadłościowe?

Występując o ogłoszenie upadłości przedsiębiorstwa, należy określić czy w grę wchodzi upadłość likwidacyjna, czy też dopuszczalne i ekonomicznie uzasadnione będzie zawarcie ugody z wierzycielami. Propozycje tego rodzaju może przedłożyć zarówno przedstawiciel firmy, jak i wierzyciel. W przypadku podejmowania próby restrukturyzacji konieczne będzie opracowanie propozycji mających na celu zaspokojenie roszczeń wierzycieli. Sąd może zgodzić się na restrukturyzację, jeżeli dojdzie do wniosku, że w ten sposób wierzyciele uzyskają więcej niż wówczas, gdy będzie miała miejsce upadłość likwidacyjna. W niektórych sytuacjach postępowania upadłościowe kończą się sanacją przedsiębiorstwa i jego utrzymaniem się na rynku. Jeżeli rozpocznie się postępowanie likwidacyjne, firma przestanie działać, a na okres pozwalający na realizację wszystkich działań niezbędnych do zwolnienia pracowników i sprzedaż pozostałych aktywów, bieżące kierowanie przedsiębiorstwem przejmuje wyznaczony przez sąd syndyk.

Pomoc prawną w kwestiach związanych z postępowaniami upadłościowymi można otrzymać w Kancelarii Radcy Prawnego Karoliny Grześkowiak-Szten. Poza obsługą podmiotów gospodarczych specjalizuje się ona również m.in. w prawie rodzinnym i prawie medycznym.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.