Artykuł sponsorowany

Jak Polski Ład wpłynie na opodatkowanie przedsiębiorstw?

Jak Polski Ład wpłynie na opodatkowanie przedsiębiorstw?

Polski Ład wprowadził wiele istotnych zmian, związanych m.in. ze składką zdrowotną, kwotą wolną od podatku, a także drugim progiem podatkowym. Wiele firm może więc zastanawiać się, która forma opodatkowania będzie dla nich najodpowiedniejsza – podatek liniowy, czy skala podatkowa? Przyjrzyjmy się bliżej, jak Polski Ład wpłynie na opodatkowanie przedsiębiorstw.

 
Najważniejsze zmiany podatkowe zawarte w Polskim Ładzie

Wśród najważniejszych dla przedsiębiorców zmian zawartych w Polskim Ładzie, możemy wymienić podniesienie kwoty wolnej od podatku do 30 000 zł oraz progu podatkowego do 120 000 zł. Co ważne, kwota wolna nadal może być stosowana wyłącznie w przypadku zastosowania skali podatkowej, dlatego dla wielu przedsiębiorców bardziej opłacalne może być przejście z podatku liniowego na opodatkowanie na zasadach ogólnych. Niemniej wiele zależy od wysokości rocznych dochodów, sposobu rozliczania (samodzielnie lub z małżonkiem), odliczania ulg na dzieci i kosztów uzyskania przychodu, dlatego przed podjęciem decyzji dobrze jest skonsultować się z doradcą podatkowym.

Ważne zmiany dotyczą również rozliczania składki zdrowotnej. Przedsiębiorcy opodatkowani na zasadach ogólnych lub korzystający z podatku liniowego zapłacą składkę zdrowotną w wysokości kolejno 9% i 4,9% procent od dochodów, jednak nie mniejszą niż 270,90 zł. Jednocześnie niezależnie od formy opodatkowania, składki zdrowotnej nie będzie można odliczyć od podatku.

 

Zmiany w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych oraz karcie podatkowej

Reforma podatkowa dotyczy nie tylko przedsiębiorców rozliczających się w skali podatkowej lub podatkiem liniowym, ponieważ zmiany objęły także ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i kartę podatkową. Dla wielu zawodów obniżono stawkę ryczałtu – dla przykładu pracownicy ochrony zdrowia zapłacą 14% zamiast 17%, natomiast pracownicy z branży IT 12% zamiast 15%. Zmienia się także wysokość składki zdrowotnej:  jej wielkość będzie zależna od rocznych przychodów. Jednak z racji tego, że do Polskiego Ładu wciąż wprowadzane są zmiany, dane te mogą ulec zmianie. Szczegółowych i aktualnych informacji udzielają specjaliści, np. z biura rachunkowego online BM Consulting w Warszawie.

Ostatnią ważną dla przedsiębiorców zmianą, jest brak możliwości wyboru karty podatkowej jako formy opodatkowania. Skorzystać z niej mogą wyłącznie firmy, które już wcześniej rozliczały się w ten sposób z fiskusem. Wysokość składki zdrowotnej to w tym przypadku 9% podstawy minimalnego wynagrodzenia za pracę, a więc w 2022 roku wyniesie ona 270,90 zł.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.