Jak poprawnie wykonać odwodnienie liniowe garażu?
Odwodnienie garażu eliminuje ryzyko pojawienia się w pomieszczeniu wody stojącej. Takie zjawisko może być wynikiem np. topnienia śniegu, który zostanie przywieziony pod samochodem. Gdy garaż jest połączony z domem w bezpośredni sposób, zastosowanie odwodnienia liniowego może być praktyczne, a wręcz niezbędne. Jest to system korytek osłoniętych specjalnymi kratkami, które umożliwiają odprowadzanie wody do kanalizacji. Sprawdź, jak go wykonać!
Elementy odwodnienia liniowego
System odwodnienia liniowego garaży składa się z określonych elementów i akcesoriów. Wśród nich wymienić należy:
- Korytka – określanych mianem kanałów. Zwykle mają długość od 50 do 100 cm, choć zdarzają się korytka o długości wynoszącej do 300 cm. Ich wysokość na ogół wynosi od 5 do 15 cm, cechują się szerokością od 10 do 30 cm. Są produkowane z różnych materiałów, m.in. polimerobetonu, betonu zwykłego, włóknistego z dodatkiem włókna szklanego bądź polimerowego, jak również z tworzyw sztucznych – polietylenu, polipropylenu i polichlorku winylu.
- Rusztów – przykrywa się nimi korytka, dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowania. Umożliwiają zatrzymanie większych zanieczyszczeń, a więc utrzymanie korytek w czystości. Mogą być wykonane ze stali ocynkowanej, nierdzewnej, żeliwa, tworzywa lub mosiądzu,
- skrzynki odpływowej – jest pokryta rusztem, połączona z rurą, która odprowadza wodę do kanalizacji lub gruntu,
- zaślepki,
- wycieraczki,
- wpusty podwórzowe – mocowane pod rynną bądź kranem ogrodowym. Zapobiegają tworzeniu się kałuż i błota.
Montaż odwodnienia liniowego garażu
Właściwie przeprowadzona instalacja odwodnienia liniowego garażu nie sprawia użytkownikom żadnych kłopotów nawet w długim czasie. Konieczne jest wybranie optymalnego miejsca, w którym zostaną ułożone korytka z rusztami.
Na ogół odpływy montuje się na osi kół samochodu, może być on również prowadzony na środku garażu. Jak wskazują specjaliści firmy TERMIX, jest to rozwiązanie, które nie wymaga wykorzystanie wielu materiałów o maksymalnej wytrzymałości.
Z kolei dwie linie odwodnienia poprowadzone wzdłuż linii kół samochodu szybciej zbiorą ściekającą wodę. Jest to sposób nieco droższy, który może wymagać zamontowania żeliwnych rusztów, odpowiednio wytrzymałych.
Należy zwrócić uwagę na właściwy kąt nachylenia podłogi, by nie doszło do zalania pomieszczenia lub przymarzania bramy do podłoża. Korytka często układa się w wierzchniej warstwie gruntu bądź utwardzonej powierzchni, dzięki czemu można uniknąć kosztownych prac związanych z wykopami.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana