Jak prowadzić księgowość w sklepie internetowym?
Sklep internetowy to bardzo popularny pomysł na biznes. Koszty sprzedaży internetowej są dużo niższe niż w przypadku sklepów stacjonarnych, a rynek jest większy. Oczywiście przedsiębiorca, który zdecyduje się na biznes online powinien prowadzić dokumentację księgową oraz sporządzać deklaracje podatkowe. Zastanawiasz się, w jaki sposób prowadzić księgowość w sklepie internetowym? Odpowiadamy!
Księgowość sklepu internetowego – podstawowe informacje
Sprzedaż w Internecie można prowadzić w każdej formie, z wyjątkiem spółki partnerskiej (jest ona zastrzeżona dla osób wykonujących wolne zawody). Niezależnie od wybranej formy, prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z takimi samymi obowiązkami, jak w przypadku każdej innej firmy. Trzeba pamiętać o tym, aby odprowadzać odpowiednie opłaty i podatki.
Zanim przedsiębiorca rozpocznie sprzedaż w Internecie powinien wybrać odpowiedni rodzaj opodatkowania. Na przedsiębiorcy spoczywa także obowiązek prowadzenia ewidencji przychodów i kosztów. Najczęściej sklepy działające w sieci to jednoosobowe działalności gospodarcze lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W zdecydowanej większości jednoosobowe działalności gospodarcze korzystają z uproszczonej księgowości. Najprostszą formą prowadzenia ewidencji jest księga przychodów i rozchodów.
Księgę przychodów i rozchodów mogą prowadzić tzw. mali podatnicy VAT. Obowiązek prowadzenia pełnej księgowości dotyczy przedsiębiorców, których przychody za poprzedni rok podatkowy były równe lub przekroczyły kwotę określoną w przepisach. Pełna księgowość wymagana będzie także dla osób prowadzących spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.
Czy samodzielne prowadzenie księgowości to dobry pomysł?
Każdy przedsiębiorca, który zakłada sklep internetowy powinien wybrać podmiot odpowiedzialny za prowadzenie księgowości. Może zdecydować się na samodzielne rozliczanie, zatrudnić własnego księgowego lub wybrać usługi profesjonalnego biura księgowego, jak np. Zarządzanie Biznes Finanse.
W przypadku uproszczonej księgowości wiele osób zastanawia się nad jej samodzielnym prowadzeniem. Takie rozwiązanie, choć pozwala na pewne oszczędności, to jednak niesie za sobą ryzyko popełnienia błędu. Przede wszystkim samodzielne prowadzenie księgowości w sklepie internetowym wymaga elementarnej wiedzy w tym obszarze. Ważne jest także posiadanie odpowiedniego programu księgowego.
O ile na początku prowadzenia firmy takie rozwiązanie może się sprawdzać, to jednak w lawinie codziennych obowiązków, samodzielne prowadzenie księgowości jest bardzo trudne. Wraz z rozwojem działalności handlowej przybywa zamówień, a tym samym dokumentów i obowiązków związanych z księgowością. W takim wypadku współpraca z biurem księgowym jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem. Pracownicy biur nie tylko posiadają odpowiednią wiedzę z zakresu rachunkowości i prawa podatkowego, ale także dysponują dostatecznym czasem oraz doświadczeniem.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana