Jak przebiega regeneracja turbosprężarek i sprężarek powietrza?
Turbosprężarka to element samochodu, który stosowany jest w silnikach spalinowych w celu zwiększenia ilości powietrza dostarczanego do cylindra. Czasami ulega on jednak awarii. W takiej sytuacji można go albo wymienić, albo poddać regeneracji. Ta druga opcja jest zdecydowanie tańsza i dlatego najczęściej jest wybierana przez kierowców. Jak przebiega regeneracja turbosprężarek i sprężarek powietrza? Podpowiadamy.
Demontaż i rozmontowanie turbosprężarki
Regeneracja turbosprężarek to proces, który obejmuje kilka kroków. W pierwszym etapie należy wymontować ją z pojazdu. Można to zrobić samodzielnie lub już poprosić o pomoc mechanika. Następnie trzeba rozkręcić turbosprężarkę na części i sprawdzić, co jest przyczyną awarii, a także które elementy zostały uszkodzone. Ten etap musi być już przeprowadzony przez specjalistę, ponieważ wymaga on dużej wiedzy i doświadczenia, a także użycia odpowiednich narzędzi.
Dokładne wyczyszczenie elementów i zdiagnozowanie, które z nich wymagają wymiany
Kiedy wszystkie części turbosprężarki zostały odkręcone, wówczas są one oczyszczane przy pomocy myjki ciśnieniowej lub ultradźwiękowej, a później piaskowane, by usunąć z nich wszelkie zanieczyszczenia i umożliwić ocenę stanu powierzchni. Następnie mechanik ogląda wszystkie nawet najmniejsze uszkodzenia i podejmuje decyzję czy dana część może być zregenerowana, czy należy ją wymienić.
Wyważenie wirnika
Wyważenie wirnika to jedna z najważniejszych czynności, którą musi wykonać specjalista, np. z firmy Białek Regeneracja. Od tego, w jaki sposób wirnik zostanie wyważony, zależy czy będzie on trwały po regeneracji. Nawet niewielkie błędy w wykonaniu tej czynności mogą skutkować szybką awarią. Wyważanie wykonuje się przy użyciu specjalnej wyważarki, dzięki której możliwe jest precyzyjne zredukowanie sił i pomiar elementów.
Złożenie turbiny, kolejne wyważenie i montaż części w samochodzie
Na tym etapie turbina ponownie zostaje złożona. Wszelkie zregenerowane, wymienione, a także wcześniej już odpowiednio działające części zostają skompletowane w całość. Czynność ta wykonywana jest w sterylnym pomieszczeniu, aby uzyskać wysoką jakość naprawy. Dodatkowo w tym momencie wymieniane są wszelkie uszczelnienia oraz łożysko oporowe i tuleja wałka turbosprężarki, aby mieć pewność, że część ta nie ulegnie szybko kolejnej awarii. W kolejnym etapie turbina zostaje ponownie wyważona, a następnie montowana w samochodzie i sprawdzana.
Regeneracja turbosprężarek to skomplikowany proces, dlatego warto zdać się na profesjonalistów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana