Artykuł sponsorowany

Jak uzyskać dotację na rozwój firmy?

Jak uzyskać dotację na rozwój firmy?

Założenie lub rozwinięcie działalności gospodarczej wymaga odpowiedniego kapitału. Przedsiębiorcy nie zawsze dysponują wystarczającymi możliwościami finansowymi na polepszenie sprawności firmy. Najskuteczniejsze rozwiązanie w takich wypadkach stanowią bezzwrotne dotacje, będące swoistymi formami wsparcia. Co należy zrobić, by otrzymać dofinansowanie?

Dotacje z PUP

Powiatowy Urząd Pracy jest typowym miejscem, w którym można się starać o otrzymanie dofinansowania działalności gospodarczej. Pomoc ma charakter jednorazowy, bezzwrotny i nieopodatkowany i jest przyznawana ze środków Funduszu Pracy. Koszt dotacji może wynieść maksymalnie 6-krotność średniego wynagrodzenia w Polsce.

O dofinansowanie mogą ubiegać się osoby zarejestrowane jako bezrobotne przez określony okres (w zależności od urzędu od 1 do 3 miesięcy). Każdy urząd pracy określa też inne wymogi, które musi spełnić każdy przedsiębiorca, np. sprawdza doświadczenie, wykształcenia, dodatkowe kwalifikacje. Urzędnicy rozpatrują wniosek w terminie do 30 dni. Jeżeli przedsiębiorca dostarczy wkład własny, szanse na dotację wzrastają.

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku właściciel firmy podpisuje umowę z dyrektorem Powiatowego Urzędu Pracy, a następnie w przeciągu 7 dni otrzymuje na swoje konto bankowe określoną sumę, dzięki czemu może założyć działalność gospodarcze. Jest zobowiązany do wydania środków w ciągu 2 miesięcy (na wyposażenie przedsiębiorstwa, zakup urządzeń, maszyn, oprogramowania i działalność reklamową).

Dofinansowanie z Urzędu Pracy

Urzędy Pracy są kolejnym miejscem, w którym można otrzymać dotację na rozwój firmy. Kwota dofinansowania, podobnie jak w przypadku PUP, maksymalnie może osiągnąć 6-krotność średniego wynagrodzenia, a środki mogą być przeznaczone na zakup odpowiedniego wyposażenia w celu zatrudnienia osoby bezrobotnej. W rozwoju firm technologicznych pomaga Fundusz Millennials Venture Capital ASI, w który inwestuje kapitał Inwestorów – przedstawicieli pokolenia Y (26-40 lat), w spółki technologiczne, które zmieniają świat na lepsze.

Unijne dotacje

Unijne dotacje są coraz częściej pożądane przez przedsiębiorców. Przyznają je instytucje realizujące programy operacyjne i regionalne finansowane z Funduszy Europejskich. W przeciwieństwie do poprzednich rozwiązań, w tym wypadku wnioski są rozpatrywane w trybie konkursowym. Znacznie trudniej je otrzymać, a procedury są bardziej skomplikowane. Najczęściej realizowanymi obszarami są rozwiązania ekologiczne, szkolenia dla pracowników, branża IT oraz projekty badawcze. 

Aby otrzymać dotację, należy odnaleźć interesującą przedsiębiorcę formę i instytucję, a następnie dokładne zapoznanie się z kryteriami przyznawania dofinansowania. Jeżeli wniosek zostanie wypełniony nieprawidłowo, szanse na dotację maleją. Należy też stworzyć biznesplan i strategię oraz przygotować niezbędną dokumentację, np. dyplomy, certyfikaty, świadectwa pracy. Ważne jest też zabezpieczenie dotacji w formie blokady na koncie bankowym czy poręczenia

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.