Jak wygląda proces sporządzania testamentu u notariusza?
Proces dziedziczenia w Polsce przebiega na podstawie testamentu, a w przypadku jego braku jest wykorzystana droga ustawowa. W tej sytuacji prawo do majątku zmarłego nabywa małżonek i dzieci spadkobiercy. Jeśli chcesz zadecydować o tym, w jaki sposób rozdysponować swoje dobra po śmierci, zadbaj o sporządzenie testamentu u notariusza. Sprawdź, w jaki sposób przebiega notarialne spisanie ostatniej woli i jakie dokumenty będą potrzebne.
Czym jest testament notarialny?
Testament spisany u notariusza jest regulowany przez przepisy Kodeksu Cywilnego, które podnoszą go do rangi dokumentu urzędowego. Testament nie wywołuje skutków za życia Testatora. Ważność dokumentu zależy od zachowania zasad:
Przeczytaj również: Jak wygląda otwarcie testamentu u notariusza?
- przejrzystości spisania ostatniej woli,
- aktu notarialnego,
- testator powinien mieć świadomość wagi dokumentu i posiadać pełną zdolność do czynności prawnych.
Testamentem określa się dokument rozporządzający majątkiem spadkodawcy, może również zawierać polecenia dla spadkobierców. Prawo zobowiązuje notariuszy, takich jak kancelaria Anny Kleszczowskiej, do udzielenia testatorowi wyjaśnień dotyczących formalności sporządzania testamentu, słownictwa legislacyjnego oraz skutków prawnych. Testator w każdym momencie może zmienić zapisy testamentu.
Przeczytaj również: Czym jest akt notarialny?
Jak wygląda spisanie testamentu u notariusza?
Przed sporządzeniem testamentu u notariusza należy się odpowiednio przygotować. Zanim umówisz się na termin spisania ostatniej woli, dokładnie zaplanuj, w jaki sposób będzie rozdysponowany majątek po Twojej śmierci. Ważne jest określenie liczby spadkobierców, a także ewentualne użycie zapisu windykacyjnego. Umożliwia on natychmiastowe nabycie środka przez wyznaczoną osobę z chwilą otwarcia spadku. Ze względu na urzędowy charakter czynności, do notarialnego spisania testamentu należy przygotować:
Przeczytaj również: Jak pozbawić bliskich prawa do zachowku?
- dokument identyfikacyjny, notariusz jest zobowiązany wylegitymować spadkodawcę przed rozpoczęciem procesu sporządzania testamentu,
- dane osób uwzględnionych w testamencie, również jeśli będą wydziedziczone,
- w przypadku zapisu windykacyjnego nieruchomości konieczne będzie podanie numeru księgi wieczystej lub notarialnego aktu własności.
Zalety spisania testamentu notarialnego
Sporządzenie testamentu w kancelarii notarialnej zapewnia bezpieczeństwo dochowania ostatniej woli. Ze względu na to, że akt posiada rangę dokumentu urzędowego, ryzyko obalenia go, sprowadzone jest do minimum. Dokument jest przechowywany w rejestrze. Testament spisany własnoręcznie może się zagubić lub zostać podważony w sądzie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana