Jak zgodnie z przepisami BHP umeblować kuchnię biurową?
Obowiązujące przepisy BHP nakładają na pracodawców obowiązek umożliwienia pracownikom dostępu do pomieszczeń i urządzeń higienicznosanitarnych. Ich rodzaj, wielkość i ilość są uzależnione od wielkości zatrudnienia oraz warunków pracy w przedsiębiorstwie. Do takich wnętrz należy kuchnia, w której pracownicy mogą sobie przygotować posiłki i je spożyć. Dowiedz się, jakie warunki powinna ona spełniać!
Charakterystyka kuchni biurowej
Pomieszczenie kuchenne w biurze, zgodnie z przepisami BHP, na ogół wyposażone jest w:
zlew,
lodówkę,
kuchenkę mikrofalową,
czajnik elektryczny.
Na ogół nie znajdują się tam urządzenia grzewcze, elektryczne ani gazowe. Takie wyposażenie powinno być wystarczające dla pracowników biurowych. Dodatkowe sprzęty mogą być udostępnione przez pracodawcę, ale nie ma on w tym zakresie obowiązku. Musi natomiast dostosować kuchnię biurową do liczby zatrudnionych pracowników, pod względem jej wielkości i rodzaju.
W przypadku większych firm pomieszczeń takich musi być więcej. Wszystkie one muszą być dostosowane do stosowanych w biurze technologii oraz rodzaju świadczonej pracy oraz warunków, w jakich jest ona wykonywana. Oznacza to, że poza sprzętami służącymi podgrzewaniu i przygotowywaniu posiłków, w kuchni powinny znaleźć się wygodne i bezpieczne dla pracowników meble. Nie zawsze można dopasować odpowiedni, gotowy zestaw. Warto wówczas rozważyć wykonanie mebli na zamówienie. Jest to optymalne rozwiązanie, które gwarantuje wysoki komfort użytkowania.
Dlaczego stworzenie kuchni biurowej ma tak duże znaczenie?
Udostępnienie i korzystanie z odrębnego pomieszczenia do spożywania posiłków ma duże znaczenie. Jak wskazują specjaliści z firmy Meble na Miarę ze Skwierzyny, przynosi ono korzyści pracownikom i samemu pracodawcy. Zatrudniający personel spełnia w ten sposób swój obowiązek wynikający z przepisów, a pracownicy są mniej narażeni na choroby związane ze spożywaniem posiłków. Do wielu różnych zagrożeń mogłoby dojść, gdyby robili to na swoich stanowiskach pracy. Mniejsze jest również ryzyko wystąpienia urazów, skaleczeń, poparzeń itp.
W pomieszczeniu kuchennym na ogół spotyka się również szafki, miejsca siedzące oraz stoły. Warto zadbać, by były one ergonomiczne, wygodne i bezpieczne. Ich niewątpliwą zaletą będzie trwałość i łatwość czyszczenia. Efekt taki można uzyskać poprzez zamówienie indywidualnie dobranego umeblowania. Dopasowanie go do wielkości i układu pomieszczenia kuchennego jest tu szczególnie ważne również z punktu widzenia przepisów BHP.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana