Artykuł sponsorowany

Jak zweryfikować poprawność tłumaczenia z języka obcego?

Jak zweryfikować poprawność tłumaczenia z języka obcego?

Tłumaczenia językowe są w wielu przypadkach nierozerwalną częścią aktywności człowieka. Potrzebują ich osoby fizyczne, jak i przedsiębiorstwa, które współpracują z firmami zagranicznymi bądź ich przedstawicielstwami. Wszystkim im zależy, by tłumaczenia wykonane były na jak najwyższym poziomie. Nie mogą w nich pojawić się tzw. literówki, a tym bardziej błędy merytoryczne. Dowiedz się, jak można zweryfikować poprawność tłumaczenia!

Weryfikacja tłumaczenia, czyli co?

Wykonanie tłumaczenia ważnego dokumentu nie zawsze kończy się zadowalającym rezultatem. Muszą one być wolne od błędów:

  • merytorycznych,
  • gramatycznych,
  • interpunkcyjnych,
  • stylistycznych,
  • tzw. barbaryzmów,
  • tzw. solecyzmów.

Usługa weryfikacji i redakcji tłumaczeń polega na sprawdzeniu przekładu, przede wszystkim pod względem poprawności językowej oraz zgodności z oryginałem. Specjalista dokonuje również oceny tłumaczenia w aspekcie poprawności terminologicznej. Weryfikacja językowa obejmuje ponadto sprawdzenie spójności tłumaczenia, poprawności użycia znaków typowych dla danego języka oraz sposobu zapisu liczb. Bierze się pod uwagę styl i słownictwo języka docelowego oraz zgodność tłumaczenia z wymaganiami klienta i przyjętymi zwyczajami.

Rodzaje weryfikacji

Uzyskanie tłumaczenia wysokiej jakości wymaga zatem przeprowadzenia wszechstronnej weryfikacji. Jak wskazują specjaliści Biura tłumaczeń językowych INTERLANG, w pierwszej kolejności dokonuje się weryfikacji stylistyczno-językowej. Przeprowadza ją niezależny tłumacz lub lingwista. Ma ona na celu wyeliminowanie tzw. niezręczności językowych i przeoczeń gramatycznych, stylistycznych oraz interpunkcyjnych. Usuwa się tu również literówki, a także dopasowuje styl przekładu do tekstu źródłowego.

Weryfikacja merytoryczna jest z kolei przeprowadzana przez tłumacza, który specjalizuje się w wybranej dziedzinie. Chodzi tu o poprawę tłumaczenia pod względem specjalistycznego języka, np. technicznego, medycznego, prawnego. Ma ona na celu zmniejszenie ryzyka wystąpienia pomyłek terminologicznych. W bardziej skomplikowanych przypadkach w weryfikacji tej uczestniczą eksperci, którzy są w stanie rozwiać wątpliwości w kwestiach spornych.

Weryfikacja przez rodowitego użytkownika języka może być konieczna np. w przypadku tłumaczenia treści marketingowych. Native speaker jest w stanie zauważyć wszelkie, nawet najdrobniejsze nieścisłości językowe. Może on również zwrócić uwagę na ewentualne wulgaryzmy i wyrażenia slangowe.

Powyższe rodzaje weryfikacji umożliwiają uzyskanie jasnego, przejrzystego i zrozumiałego tekstu.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.