Artykuł sponsorowany

Jaka jest różnica między drukiem cyfrowym a offsetowym?

Jaka jest różnica między drukiem cyfrowym a offsetowym?

Cyfrowe maszyny drukarskie umożliwiają bezpośrednią reprodukcję obrazów na papierze, folii, tekstyliach, siatce PVC, a także na podłożach sztywnych. Z kolei offset ma zastosowanie głównie przy druku na papierze. Jest technologią pośrednią, która wymaga użycia fizycznych form drukowych. Ta właściwość znajduje odbicie w możliwościach zastosowania obu technologii oraz cenie pojedynczego wydruku. Prezentujemy właściwości druku cyfrowego i offsetowego. 

W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że druk cyfrowy jest przeznaczony do mniejszych nakładów, które muszą powstać w bardzo krótkim czasie. Stosowane współcześnie cyfrowe maszyny drukarskie umożliwiają wydrukowanie książki w nakładzie kilku tysięcy egzemplarzy dosłownie z dnia na dzień. Natomiast druk offsetowy stosowany jest przy dużych nakładach – przy krótkich seriach jest nieopłacalny. 

Dlaczego offset nie nadaje się do małych nakładów?

Offset jest technologią, która wymaga pracochłonnego procesu przygotowania do druku. Moment rozpoczęcia druku poprzedza kosztowny proces przygotowania form drukowych (blachy) i wykonania narządu (ustawienia i przetestowania) maszyny drukarskiej. Koszty początkowe rozkładają się proporcjonalnie na liczbę egzemplarzy. Dlatego im większy jest nakład, tym niższa będzie cena jednego egzemplarza – jednej broszury, plakatu czy książki.

Skomplikowany proces przygotowania do druku sprawia, że niemożliwa jest natychmiastowa realizacja zleceń. Na wykonanie wszystkich niezbędnych czynności potrzeba kilku dni. W praktyce czas oczekiwania na realizację druku w offsecie wynosi 1-2 tygodnie, a często dłużej, zależnie od obłożenia drukarni pracą.

Zalety i zastosowania druku cyfrowego

Cechą wyróżniającą druk cyfrowy jest brak form drukowych. Ich odpowiednikiem jest plik z danymi dla drukarki. Z tego faktu wynikają trzy najważniejsze zalety druku cyfrowego:

  • natychmiastowa gotowość do druku – jeżeli masz projekt zapisany w pliku graficznym, to jego druk może rozpocząć się natychmiast po przesłaniu go do maszyny,
  • cena jednego egzemplarza niezależna od wielkości nakładu – brak formy drukowej oznacza, że koszty przygotowania jednego wydruku nie są zależne od wysokości nakładu: jeden egzemplarz kosztuje tyle samo przy nakładzie kilku i kilku tysięcy sztuk, 
  • łatwe korekty – jeżeli trzeba nanieść korektę w projekcie czy spersonalizować wydruk (dodając jakiś element graficzny lub tekstowy), to wystarczy otworzyć projekt w programie graficznym, dokonać zmian i ponownie wysłać do maszyny drukującej – koszty takiej operacji są niewspółmiernie niskie w porównaniu z korektami w technologii offsetowej, przy której konieczne jest wykonanie od nowa form drukowych.

Druk cyfrowy ma bardzo liczne zastosowania. Jest wykorzystywany do druku na papierze (ulotki, plakaty, broszury, książki), na tekstyliach (tkaniny drukowane, tekstylne banery reklamowe), na PVC (wydruki na folii, na siatce mesh, na frontlicie), a także na podłożach sztywnych (metal, tworzywa sztuczne, drewno, szkło, ceramika).

O rodzajach cyfrowych maszyn drukarskich mówi specjalista z firmy DKS w Rzeszowie, oferującej drukarki wielkoformatowe : – Dwie najpopularniejsze kategorie maszyn wykorzystujących technologię cyfrową to drukarki poligraficzne i wielkoformatowe. Urządzenia przeznaczone do zastosowań w poligrafii to wysokowydajne maszyny do druku czarno-białego i kolorowego, głównie na papierze o zróżnicowanych gramaturach. Są wykorzystywane do błyskawicznej realizacji zamówień na druk ulotek, plakatów, broszur i książek. Z kolei drukarki wielkoformatowe są niezastąpione przy produkcji materiałów reklamowych: plakatów, banerów, flag oraz wydruków na ścianki prasowe i namioty firmowe. Bardzo popularną formą reklamy są wydruki na folii samoprzylepnej, które służą do wyklejania tablic, witryn sklepowych czy do oklejania samochodów. 

Współcześnie druk offsetowy i cyfrowy pozwalają uzyskać porównywalnie wysoką jakość odwzorowania obrazu. Łatwo zauważyć, że technologia cyfrowa jest szybsza, tańsza przy małych nakładach, a do tego bardzo wygodna przy nanoszeniu zmian w projektach graficznych. Natomiast offset zaczyna być opłacalny przy druku wysokonakładowym.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.