Jakie normy powinny spełniać pojazdy przeznaczone do spedycji drogowej?
System spedycji towarów słusznie jest nazywany krwiobiegiem gospodarki, a wszelkie zaburzenia w transporcie powodują skutki odczuwane przez wszystkie branże od rolnictwa po przemysł ciężki. Ze względu na różnorodność przewożonych ładunków firmy zajmujące się przewozami samochodowymi korzystają z rozmaitych pojazdów, w tym aut dostosowanych do specyficznych potrzeb ważnych przy konkretnych produktach.
Jakie pojazdy są wykorzystywane przy spedycji drogowej?
Przewozy kołowe są liderem, jeżeli chodzi o transport w obrębie krajów należących do Unii Europejskiej, a pod względem ilości ładunków najpopularniejszy jest transport samochodowy, który dzięki rozbudowanej sieci dróg daje możliwość dostarczania towarów bez żadnych ograniczeń. Jeżeli chodzi o wykorzystywany tabor, to dobór środka transportu jest uzależniony od masy i rozmiarów towarów, jakie mają być dostarczone, a w pewnym zakresie także miejsca przeznaczenia, z uwagi na wprowadzane coraz częściej ograniczenia w tym zakresie. Na najdłuższych trasach niepodzielnie królują ciągniki siodłowe z naczepami, pozwalające na zabranie nawet 40-tonowego ładunku, często używane są też ciężarówki z przyczepami. Jeżdżą one także na średnich dystansach, na których popularne są też tradycyjne samochody ciężarowe tzw. solówki zabierające do 36 ton towarów. Na najkrótszych trasach królują ciężarówki dystrybucyjne, transportujące zwykle około 12 lub 16 ton ładunku, a także mniejsze 7,5-tonowe. Nie brakuje tu również samochodów dostawczych z zabudową skrzyniową i furgonów.
Jakie są wymagania wobec aut używanych w firmach transportowych?
Wszystkie samochody używane w transporcie drogowym muszą spełniać wymagania przepisów dopuszczających je do ruchu, pod względem zgodności z homologacją, stanu technicznego oraz wyposażenia. Obejmuje ono zarówno elementy przewidziane przez kodeks drogowy obowiązujący w państwie, z którego pochodzą, jak i te, które są wymagane w poszczególnych krajach, przez które przejeżdżają. Wśród ważnego oprzyrządowania znajdą się m.in. tachografy, pozwalające na rejestrowanie czasu pracy kierowcy, a także zawierające dane dodatkowe np. na temat prędkości jazdy. Auta używane do przewozu ładunków specjalnych powinny mieć wyposażenie wymagane przez przepisy szczegółowe. Będzie tak choćby w przypadku transportu materiałów niebezpiecznych w ramach konwencji ADR, ale również przewozu żywych zwierząt, odpadów i żywności, towarów szybko psujących się albo farmaceutyków. Firmy zajmujące się międzynarodową i krajową spedycją drogową jak choćby DIERA dysponują z reguły flotą pojazdów dopasowaną zarówno do specyfiki wożonych ładunków, jak i krajów, do których są wysyłane.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana