Kiedy firma musi korzystać z pieczątki?
Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, przedsiębiorstwa nie muszą mieć firmowej pieczątki. Należy pamiętać, że czynnikiem identyfikującym daną osobę jest bowiem własnoręczny podpis. Jednak większość podmiotów decyduje się na taki stempel. Żądanie jego użycia może pojawić się np. podczas zakładania firmowego konta bankowego. Dowiedz się, czy są sytuacje, w których konieczne jest użycie pieczątki!
Unormowania prawne dotyczące pieczątki firmowej
Kodeks cywilny i Kodeks spółek handlowych w żadnym przepisie nie wspominają o konieczności używania pieczątki firmowej. W żadnym innym akcie prawnym nie znajdzie się przepisu, który nakładałby na przedsiębiorcę lub spółkę takiego obowiązku. Zdarzają się jednak sytuacje, w których przedstawiciel danego podmiotu ma problem z załatwieniem sprawy z uwagi na brak odpowiedniego stempla. Pieczątka firmowa jest przewidziana na wielu różnych drukach i pismach urzędowych. Zgodnie z prawem, w tych miejscach wystarczy wpisać odręczne oświadczenie o braku pieczątki i je podpisać. Może się jednak zdarzyć, że urzędnik, mimo, iż nie będzie miał racji, odmówi przyjęcia nieopieczętowanych dokumentów. W wielu przypadkach jednak utarczki z opornym pracownikiem banku czy urzędu są czasochłonne i stresujące. Warto z tego powodu rozważyć wyrobienie pieczęci. Zwłaszcza, że nie jest to duży koszt.
Kiedy firmowa pieczęć jest niezbędna?
Mimo braku obowiązku posiadania pieczątki, przedsiębiorca może mieć problem z załatwieniem wielu spraw. Banki, instytucje ubezpieczeniowe i finansowe wprowadziło bowiem do swoich wewnętrznych regulaminów odpowiednie zapisy. Jak wskazują specjaliści firmy Arkop, zgodnie z tymi zapisami, kontrahent musi posługiwać się odpowiednią pieczęcią. Co więcej, istnieją zawody, w przypadku których konieczne jest posługiwanie się pieczątkami. Należy do nich lekarze, pielęgniarki, położne, lekarze weterynarii, diagności laboratoryjni, notariusze oraz instruktorzy nauki jazdy. W odrębnych przepisach wskazano dane, jakie mają się znaleźć na takich stemplach. Pieczątka firmowa jest akcesorium, które może znacząco ułatwić funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Rzadko która firma jej nie ma, z uwagi na łatwiejsze i szybsze realizowanie wielu procesów biznesowych. Można dzięki niej zaoszczędzić czas przy wypełnianiu druków i pism oraz przy adresowaniu korespondencji. Pieczątka może stanowić ważny element identyfikacji wizerunkowej. Podnosi wiarygodność podmiotu i sprawia, że pisma wyglądają bardziej profesjonalnie. Warto więc się wyposażyć w stempel.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana