Artykuł sponsorowany

Kiedy firma musi korzystać z pieczątki?

Kiedy firma musi korzystać z pieczątki?

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, przedsiębiorstwa nie muszą mieć firmowej pieczątki. Należy pamiętać, że czynnikiem identyfikującym daną osobę jest bowiem własnoręczny podpis. Jednak większość podmiotów decyduje się na taki stempel. Żądanie jego użycia może pojawić się np. podczas zakładania firmowego konta bankowego. Dowiedz się, czy są sytuacje, w których konieczne jest użycie pieczątki!

Unormowania prawne dotyczące pieczątki firmowej

Kodeks cywilny i Kodeks spółek handlowych w żadnym przepisie nie wspominają o konieczności używania pieczątki firmowej. W żadnym innym akcie prawnym nie znajdzie się przepisu, który nakładałby na przedsiębiorcę lub spółkę takiego obowiązku. Zdarzają się jednak sytuacje, w których przedstawiciel danego podmiotu ma problem z załatwieniem sprawy z uwagi na brak odpowiedniego stempla. Pieczątka firmowa jest przewidziana na wielu różnych drukach i pismach urzędowych. Zgodnie z prawem, w tych miejscach wystarczy wpisać odręczne oświadczenie o braku pieczątki i je podpisać. Może się jednak zdarzyć, że urzędnik, mimo, iż nie będzie miał racji, odmówi przyjęcia nieopieczętowanych dokumentów. W wielu przypadkach jednak utarczki z opornym pracownikiem banku czy urzędu są czasochłonne i stresujące. Warto z tego powodu rozważyć wyrobienie pieczęci. Zwłaszcza, że nie jest to duży koszt.

Kiedy firmowa pieczęć jest niezbędna?

Mimo braku obowiązku posiadania pieczątki, przedsiębiorca może mieć problem z załatwieniem wielu spraw. Banki, instytucje ubezpieczeniowe i finansowe wprowadziło bowiem do swoich wewnętrznych regulaminów odpowiednie zapisy. Jak wskazują specjaliści firmy Arkop, zgodnie z tymi zapisami, kontrahent musi posługiwać się odpowiednią pieczęcią. Co więcej, istnieją zawody, w przypadku których konieczne jest posługiwanie się pieczątkami. Należy do nich lekarze, pielęgniarki, położne, lekarze weterynarii, diagności laboratoryjni, notariusze oraz instruktorzy nauki jazdy. W odrębnych przepisach wskazano dane, jakie mają się znaleźć na takich stemplach. Pieczątka firmowa jest akcesorium, które może znacząco ułatwić funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Rzadko która firma jej nie ma, z uwagi na łatwiejsze i szybsze realizowanie wielu procesów biznesowych. Można dzięki niej zaoszczędzić czas przy wypełnianiu druków i pism oraz przy adresowaniu korespondencji. Pieczątka może stanowić ważny element identyfikacji wizerunkowej. Podnosi wiarygodność podmiotu i sprawia, że pisma wyglądają bardziej profesjonalnie. Warto więc się wyposażyć w stempel.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.