Kiedy mamy do czynienia z nieuczciwą konkurencją?
Nieuczciwa konkurencja jest zjawiskiem, które dotyczy licznych przedsiębiorców. Pomimo przepisów prawnych mających na celu zwalczanie nieuczciwej konkurencji, przestępstwo to jest faktem. W dzisiejszym artykule omówimy nieco szerzej podane zagadnienie. Wyjaśnimy, kiedy dochodzi do nieuczciwej konkurencji. Zapraszamy do zapoznania się z przygotowanym przez nas tekstem.
Definicja „nieuczciwej konkurencji” w świetle Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
W kontekście nieuczciwej konkurencji stawianych jest wiele pytań – głównie ze strony przedsiębiorców, choć nie tylko, również osoby nieprowadzące działalności gospodarczej są zainteresowane omawianym zjawiskiem. Na szczęście w Ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 roku w sposób szczegółowy opisano nieuczciwą konkurencję, wyjaśniając między innymi, jak należy ją rozumieć. Dzięki temu prawnicy, na przykład radcowie prawni świadczący usługi w postaci porad prawnych w Warszawie, doskonale wiedzą, jak pomagać swoim klientom.
Absolutnie kluczowa jest definicja. Choć nieuczciwa konkurencja wydaje się zjawiskiem oczywistym w swojej specyfice, przedsiębiorcy, którzy muszą się z nią zmierzyć, bardzo często nie do końca wiedzą, czy ich ocena danej sytuacji (tj. dopuszczenia się przez kogoś opisywanego czynu) jest w pełni zasadna. Pomocna w zrozumieniu zagadnienia „nieuczciwa konkurencja” jest treść Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W art. 3. wyżej wymienionej ustawy przeczytać można, że „czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta”.
Przykłady nieuczciwej konkurencji
W art. 3. wymienione zostały również przykłady popełnienia czynu karalnego w postaci nieuczciwej konkurencji. Do nieuczciwej konkurencji dochodzi między innymi wtedy, kiedy zostaje naruszona tajemnica przedsiębiorstwa. Do nieuczciwej konkurencji zaliczane są również takie czyny jak: naśladownictwo produktów, utrudnianie dostępu do rynku, organizowanie systemu sprzedaży lawinowej, a także nieuczciwa lub zakazana reklama oraz wiele innych działań godzących w interes przedsiębiorcy lub jego klientów.
Niestety ocenienie, czy dany czyn można uznać za nieuczciwą konkurencję, czy nie, nie jest łatwe. Dlatego przedsiębiorcy mający wątpliwości w tej kwestii chętnie korzystają z pomocy radców prawnych, mających zarówno wystarczającą wiedzę na temat nieuczciwej konkurencji, jak i doświadczenie w prowadzeniu procesów sądowych dotyczących prawa gospodarczego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana