Artykuł sponsorowany

Komu opłaca się być na ryczałcie?

Komu opłaca się być na ryczałcie?

Ryczałt to specyficzna forma opodatkowania, która dla wielu przedsiębiorców stanowi atrakcyjne rozwiązanie pozwalające na oszczędności i uproszczenie prowadzenia działalności gospodarczej. Jednak pytanie brzmi, komu opłaca się być na ryczałcie i jakie są jego główne zalety oraz wady? W niniejszym artykule postaramy się przyjrzeć tej kwestii.

Forma opodatkowania a charakter prowadzonej działalności

Odpowiedź na pytanie, komu opłaca się być na ryczałcie, zależy przede wszystkim od charakteru prowadzonej działalności gospodarczej. Ryczałt można zastosować głównie w przypadku tych przedsiębiorców, którzy prowadzą usługowe lub handlowe firmy o stosunkowo niewielkim obrocie. Należy pamiętać, że obowiązuje tu próg — w roku 2022 wynosi on 2 miliony złotych przychodu rocznie. Dlatego jeśli prowadzona działalność osiąga wyższe obroty, nie będzie można skorzystać z tej formy opodatkowania i prowadzenia ewidencji księgowej. Decydenci powinni również pamiętać o tym, że niektóre rodzaje działalności są wyłączone z możliwości korzystania z ryczałtu, np. usługi finansowe, doradcze czy prawnicze.

Przeczytaj również: Czym charakteryzuje się transport paletowy?

Korzyści płynące z wyboru ryczałtu

Jedną z głównych zalet ryczałtu jest jego przejrzystość i prostota. Nie ma potrzeby prowadzenia pełnej księgowości i rozliczania się na podstawie rzeczywistych kosztów uzyskania przychodów, co dla wielu przedsiębiorców stanowi istotne ułatwienie. Dzięki temu można skupić się na bieżącej działalności firmy i uniknąć nadmiernego zaangażowania w kwestie finansowe. Inną istotną korzyścią płynącą z wyboru ryczałtu jest niższe obciążenie podatkowe dla niektórych przedsiębiorców. W przypadku tej formy opodatkowania, należność podatkowa jest ustalana samodzielnie lub przy pomocy specjalistów, takich jak biuro rachunkowe K&K, na podstawie procentowego wskaźnika od przychodu, a nie od dochodu po odliczeniu kosztów uzyskania przychodów. 

Przeczytaj również: Które bramy garażowe cieszą się największą popularnością?

Kiedy rozważyć inne formy opodatkowania?

Z drugiej strony, dla przedsiębiorstw o znacznych kosztach uzyskania przychodów, wybór ryczałtu może okazać się niekorzystny. W przypadku firm inwestujących w rozwój, zatrudniających dużą liczbę pracowników czy też korzystających z wysokich kosztów amortyzacji, podatek liniowy lub skala podatkowa mogą okazać się bardziej atrakcyjnymi opcjami. Ponadto ryczałt nie pozwala na odliczenie podatku VAT od zakupów i usług, co dla pewnych branż może stanowić istotną wadę.

Przeczytaj również: Jakie są formy opodatkowania w Polsce?

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.