Które elementy wózków widłowych najczęściej podlegają wymianie?
Współczesne maszyny i pojazdy składają się z tysięcy części, a większość z nich, o ile nie wszystkie, mogą się zepsuć. Wózki widłowe nie są tu oczywiście wyjątkiem, co nie powinno dziwić – wiele elementów tych urządzeń narażonych jest na duże obciążenia, co powoduje ich szybkie zużycie. Nie pomagają też błędy popełniane podczas eksploatacji tych pojazdów. Jakie elementy wózków widłowych najczęściej podlegają wymianie?
Co najczęściej psuje się w wózkach widłowych?
Do najszybciej zużywających się elementów wózków widłowych należą widły i karetka. Widły mogą się wycierać, pękać, wyginać i skręcać. Może pojawić się także zbyt duży kąt rozwarcia wideł, rozwarcie między trzonem a kłem wideł oraz różnica poziomów między widłami. Każda tego typu usterka to znak, że nieodzowna jest naprawa lub wymiana wideł. Do najczęstszych usterek karetki zalicza się wyszczerbianie profili gniazd zamka i wyginanie belek nośnych. Uszkodzona karetka stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno operatora, jak i innych osób. Z tego powodu w razie zauważenia jakichkolwiek problemów należy jak najszybciej przerwać pracę uszkodzonym pojazdem, a następnie zlecić serwis wózka widłowego, aby fachowcy zajęli się wyeliminowaniem usterki.
Na uszkodzenia narażone są także maszty i łańcuchy. Maszt może ulec awarii w wyniku podnoszenia ładunków o masie większej niż dopuszczalna oraz na skutek uderzeń i upadków. Również łańcuchy podlegają przyspieszonemu zużyciu w wyniku unoszenia nadmiernych ciężarów. Ponadto zużywają się one wskutek niedostatecznego smarowania oraz korozji i wytarcia. Awarie nie omijają również układu hydraulicznego. Nieszczelne zawory lub pęknięte przewody doprowadzające olej mogą doprowadzić do niemożności uniesienia i utrzymania ładunku. Poza tym uszkodzeniom ulegają układ napędowy, elektryczny i hamulcowy.
Elementy wózków widłowych podlegające naturalnemu zużyciu podczas eksploatacji
Niektóre elementy wózków widłowych podlegają naturalnemu zużyciu podczas pracy. W wózkach spalinowych niezbędna jest okresowa wymiana filtrów paliwa, powietrza i oleju oraz samego oleju silnikowego. To, jak często należy to robić, jest ujęte w instrukcji obsługi wydanej przez producenta urządzenia. Wymianę zużytych filtrów i oleju można zlecić specjalistom, na przykład mechanikom wózków widłowych z ADF Serwis. Zajmą się nią oni w ramach przeglądu technicznego pojazdu. Jeżeli chodzi o wózki gazowe, zużyciu podlegają filtry fazy ciekłej i lotnej, a w wózkach elektrycznych – baterie i ich złącza. Do podzespołów wózków widłowych podlegających naturalnemu zużyciu zaliczają się także opony, które zużywają się najszybciej podczas używania wózka w terenie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana