Artykuł sponsorowany

Metody sondowania geotechnicznego

Metody sondowania geotechnicznego

Przygotowanie inwestycji budowlanej wymaga precyzyjnego określenia rodzaju podłoża dzięki rozpoznaniu budowy geologicznej, warunków hydrogeologicznych i geotechnicznych. Dane otrzymywane w wyniku badania podłoża gruntowego pozwalają na ustalenie parametrów geotechnicznych gruntu, a tym samym przewidzenie, w jaki sposób będzie się on zachowywał pod obciążeniem oraz z jakich technologii należy skorzystać, by realizowany obiekt zachował stabilność.

Dlaczego badania geotechniczne gruntu są konieczne?

Każdy obiekt budowlany obciąża podłoże, na jakim zostanie wzniesiony, a ustalenie skali wzajemnych oddziaływań między gruntem a budowlą, pozwala na wybór optymalnych technologii jego posadowienia oraz przewidzenie reakcji na możliwe zmiany zachodzące w następstwie pojawiających się czynników zewnętrznych. Podstawą do uzyskania koniecznych informacji jest przeprowadzenie badania geotechnicznego gruntu. Najczęściej stosowanymi metodami zbierania danych jest przeprowadzenie sondowania pozwalającego na ocenę jakościowej zmienności gruntów na różnych głębokościach. Sondowania polegają na pogrążeniu w gruncie sond z końcówkami o różnym rodzaju i geometrii, które mogą być wbijane, wkręcane albo wciskane w podłoże, co pozwala na określenie występujących wówczas oporów. W tym celu można skorzystać z sondowania dynamicznego lub statycznego.

Sondowania dynamiczne

Sondowanie dynamiczne jest wykonywane głównie na gruntach sypkich dla sprawdzenia ich zagęszczenia. Używane są w tym celu sondy cylindryczne, stożkowe lub krzyżakowe, wbijane z różną energią. Wyróżnia się cztery metody badań: DPL (sondą lekką – SL), DPM (sondą średnią – SS), DPH (sondą ciężką – SC), DPSH (sondą bardzo ciężką – SH). Końcówki są zagłębiane dzięki uderzeniom spadającego swobodnie ze znormalizowanej wysokości młota o ściśle określonej masie.

Sondowane statyczne

Sondowanie statyczne jest najczęściej wykonywane metodami CPT/CPTU/SCPTU. Polega ona na wciskaniu w podłoże sondy ze stałą prędkością i odczytywanie przy użyciu penetrometru powstającego oporu, ciśnienia wody w porach gruntu, albo wartości wygenerowanej fali sejsmicznej. Można je wykonywać na gruntach spoistych i niespoistych. Firmą specjalizującą się w badaniach geotechnicznych gruntu, jest GeoGT działająca w Warszawie oraz w Szczecinie.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.