Artykuł sponsorowany

Na czym polega badanie pola widzenia?

Na czym polega badanie pola widzenia?

Pole widzenia to cały obszar postrzegany przy nieruchomym spojrzeniu prosto przed siebie. W poszczególnych jego fragmentach obraz nie jest jednakowo ostry. W centrum wszystkie elementy otoczenia są wyraźne, ale im dalej od środka, tym bardziej się rozmywają. W widzeniu peryferyjnym najważniejsza jest rejestracja ruchu, aby skierować wzrok w jego kierunku. Jak okuliści badają pole widzenia?

Jak przeprowadza się badanie pola widzenia?

Kontrola pola widzenia wykorzystuje półkolistą powierzchnię, na której prezentowane są bodźce świetlne. Badany siedzi w zaciemnionym pokoju i kładzie głowę na podbródku znajdującym się w półkuli. Proszony jest o potwierdzenie każdego błysku, który widzi, naciśnięciem przycisku. Lewe i prawe oko kontroluje się osobno. Osoba badana powinna zawsze patrzeć na tak zwany punkt fiksacji. Jest wyraźnie oznaczony. Podczas badania pola widzenia od czasu do czasu zapala się w nim biała kropka. Na jej pojawienie się należy odpowiedzieć, naciskając przycisk. Daje to pewność, że podczas wykonywania perymetrii ani głowa, ani oczy nie poruszają się.

Czym różni się statyczny i kinetyczny pomiar pola widzenia? 

Okuliści stosują dwie metody perymetrii. W kinetycznej bodźce świetlne poruszają się i świecą z różną intensywnością. Osoba badająca może ustawić moc i rozmiar kropek oraz testować czułość widzenia w poszczególnych obszarach. Takie testy wykonuje się na przykład kierowcom. Podczas perymetrii statycznej punkty zapalają się w stałych miejscach, ale ich jasność można zmieniać. Badaniem steruje komputer. Metoda statyczna jest dokładniejsza, ale za pomocą ruchomych świateł łatwiej wykryć zaburzenia widzenia peryferyjnego.

O czym warto pamiętać, wykonując perymetrię?

Żeby wynik badania był jak najbardziej wiarygodny, warto pamiętać o kilku aspektach. Przede wszystkim pacjent nie może ruszać głową. Dobrze upewnić się, że opaska zasłaniająca drugie oko jest szczelna. Nie należy patrzeć na poszczególne światełka, ale skupiać wzrok na punkcie fiksacyjnym i przycisk naciskać tylko, gdy pojawia się nowy bodziec. Lekarze z Poradni Okulistycznej Agamed dodatkowo radzą mrugać tylko przy włączonym guziku. Dzięki temu badany nie przegapi żadnego punktu. Zaznaczają także, że w razie dyskomfortu pomiar można w każdej chwili przerwać i odpocząć.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.