Najważniejsze elementy ochrony przeciwpożarowej w firmie
Odpowiednia dbałość o poziom bezpieczeństwa pożarowego to kluczowy obowiązek spoczywający na właścicielach, zarządcach czy użytkownikach budynków. Osoby zatrudniające w swoim przedsiębiorstwie pracowników, muszą dbać o właściwą ochronę przeciwpożarową. Obejmuje ona niezbędne szkolenia oraz zapewnienie infrastruktury umożliwiającej ewakuacje.
Czym jest ochrona przeciwpożarowa?
Pojęcie ochrony przeciwpożarowej jest bardzo szerokie. Według definicji zawartej w przepisach, polega ono na zapobieganiu powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej i innych miejscowych zagrożeń. Jednocześnie służy zapewnieniu odpowiednich sił i środków do ich zwalczania oraz prowadzeniu działań ratowniczych.
Zadania te mają na celu ochronę życia, zdrowia, mienia i środowiska, według zasady, że lepiej zapobiegać zagrożeniom, niż je likwidować. Ochrona przeciwpożarowa nie odnosi się tylko i wyłącznie do jednostek straży pożarnych, ale również do właścicieli budynków. Są oni zobowiązani do przestrzegania przeciwpożarowych wymagań techniczno-budowlanych, instalacyjnych i technologicznych. Muszą wyposażyć obiekty we właściwe urządzenia oraz zapewnić ich konserwacje i naprawę w razie uszkodzeń.
Ochrona przeciwpożarowa w zakładzie pracy
Pracodawca każdego zakładu pracy powinien przestrzegać określonych przepisów w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Jest zobowiązany do zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom oraz możliwości ewakuacji w sytuacji zagrożenia. Droga przeznaczona do ucieczki musi umożliwiać swobodne przejście oraz zostać odpowiednio oznakowana. Obowiązkiem pracodawcy okazuje się zagwarantowanie swobodnego dostępu do niej wszystkim osobom zatrudnionym w firmie.
Ludzie znajdujący się w sytuacji zagrożenia życia najczęściej tracą zdrowy rozsądek. Dlatego też postępowanie w razie pożaru powinno wynikać z wyuczonych i przećwiczonych schematów. Dzięki dobrej znajomości dróg ewakuacyjnych oraz oczekiwanych zachowań podczas zagrożenia pracownicy mają większe szanse na bezpieczne opuszczenie budynku. W tym celu przeprowadza się szkolenia pracowników w firmie, które organizuje np. firma. Ważne jest dostosowanie oferty indywidualnie do potrzeb, wynikających ze specyfiki działalności danej firmy.
Istotnym elementem w miejscu pracy są instrukcje bezpieczeństwa pożarowego, z których treścią powinni zapoznać się wszyscy pracownicy przedsiębiorstwa. Muszą oni również wiedzieć, jakie urządzenia przeciwpożarowe znajdują się w budynku, gdzie są rozmieszczone oraz jak ich użyć.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana