Artykuł sponsorowany

Nowoczesne metody badania wzroku

Nowoczesne metody badania wzroku

Intensywna praca i nauka przy komputerze, a także godziny spędzane przed ekranem telefonu nie pozostają obojętne na nasz narząd wzroku. Dziś bardziej niż kiedykolwiek wcześniej powinniśmy dbać o zdrowie oczu i regularne wizyty w gabinetach okulistycznych. W artykule piszemy, jakie urządzenia i metody badań stosują obecnie optometryści i okuliści. 

 

Podstawowe badanie wzroku u okulisty 

Kompleksowe badanie wzroku w gabinecie okulistycznym wymaga zastosowania zaawansowanych urządzeń. Przykładowo, do badania refrakcji lekarze wykorzystują tzw. autorefraktometr, który służy do wykrywania nieprawidłowości w mechanizmie prawidłowego widzenia. Dzięki temu specjalista może dobrać określony typ korekcji (szkieł lub soczewek). Popularne do niedawna papierowe tablice Snellena do sprawdzania ostrości wzroku dziś coraz częściej zastępowane są tzw. rzutnikami optotypów, na których okulista może dowolnie zmieniać rozmiar wyświetlanych symboli i dobierać ich rodzaj. Kolejnym ważnym badaniem jest ciśnienie wewnątrz oka wykonywane np. za pomocą tonometrów aplikacyjnych lub bezkontaktowych. Innym popularnym urządzeniem okulistycznym jest lampa szczelinowa do badania dna oka.

 

Badanie wzroku u optyka lub optometrysty

Od kilku ostatnich lat coraz większym zainteresowaniem cieszą się wizyty u optometrysty. W przeciwieństwie do okulisty, optometrysta nie diagnozuje i nie leczy chorób oczu. Zajmuje się natomiast szczegółowymi pomiarami i korekcją wad wzroku, a także profilaktyką. Podstawowe badanie wzroku u optyka lub optometrysty obejmuje szczegółowy wywiad, a następnie serię dokładnych pomiarów wykonywanych przy pomocy różnych urządzeń. Wizyta zwykle trwa kilkadziesiąt minut. Warto jest skorzystać z takich usług przede wszystkim wówczas, gdy chcemy dobrać okulary bądź soczewki kontaktowe. W Lublinie na badanie wzroku u optyka można się umówić w salonie Optyczne Atelier

 

Jak często badać wzrok?

Częstotliwość wykonywania okresowego badania wzroku zależy od wieku. Pierwsza wizyta w gabinecie okulistycznym powinna odbyć się już między 6 a 9 tygodniem życia. Kolejne badania zaleca się przeprowadzać ok. raz na 2-3 lata, o ile nie występują żadne dolegliwości ze strony narządu wzroku bądź pogorszenie ostrości widzenia. Pacjenci noszący okulary korekcyjne bądź soczewki powinni odwiedzać okulistę nie rzadziej niż raz na rok. Bardzo ważne są wizyty kontrolne u osób starszych. Jak tak, ponieważ po 40. roku życia znacznie wzrasta ryzyko zachorowania na jaskrę, zaćmę i inne schorzenia. Seniorzy powinni badać się co najmniej raz na 2 lata. 

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.