O czym należy pamiętać przy sprzedaży udziałów w firmie?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, zakładana jest przez udziałowców, którzy przekazują jej odpowiedni majątek, w ten sposób stają się wspólnikiem, a tym samym posiadaczem udziałów. W przypadku spółki z o.o. udziały nie są jednak zmaterializowane w formie papierowej jak akcje. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby móc je sprzedać. Decydując się na taki krok, należy jednak pamiętać o 4 podstawowych kwestiach.
Sprzedaż udziałów firmy a ograniczenia umowne
Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić, w przypadku chęci sprzedaży udziałów w firmie jest sprawdzenie umowy spółki pod kątem zawartych w niej zapisów związanych z ich zbyciem. Niekiedy znajdują się w niej informacje dotyczące konieczności uzyskania zgody spółki na sprzedaż udziałów lub prawa pierwszeństwa nabycia udziałów przez pozostałych udziałowców. W takim przypadku należy się do nich zastosować, aby sprzedaż udziałów była w pełni skuteczna.
Odpowiednia wycena wartości udziałów
Co do zasady udziały w firmie mogą zostać sprzedane za dowolną kwotę, choć jeśli będzie ona zbyt mocno odbiegać od wartości rynkowej, może zostać podważona przez US. W związku z tym, aby móc je właściwie wycenić warto wykorzystać do tego audyt księgowy spółki, w którym zawarte są wszelkie informacje, chociażby o jej sytuacji finansowej.
Zachowanie formy pisemnej zbycia udziałów
Zgodnie z artykułem 180 ustawy Kodeks Spółek Handlowych zbycie udziałów w firmie powinno zostać dokonane w formie pisemnej, wraz z poświadczonymi podpisami przez notariusza. Warto jednak przy tym pamiętać, że przez podpisy poświadczone notarialnie rozumiane są zarówno te składane w obecności notariusza, jak i wykonane wcześniej oraz uznane przed nim za własnoręczne.
Opodatkowanie dochodu ze sprzedaży udziałów
Kwota uzyskana ze sprzedaży udziałów w firmie podobnie jak każdy inny dochód podlega opodatkowaniu. Osoba sprzedająca udziały w firmie musi jednak samodzielnie wyliczyć należną US kwotę. Warto więc w tym celu skorzystać z pomocy specjalistów, takich jak na przykład biuro rachunkowe OK-SERVICE, które wyliczając dochód podlegający opodatkowaniu, weźmie pod uwagę różnicę między uzyskanym przychodem a kosztem jego uzyskania.
Zawiadomienie spółki o sprzedaży udziałów
Kiedy dochodzi do sprzedaży udziałów w spółce, sprzedający je współudziałowiec ma także obowiązek powiadomić zarząd o przejściu udziałów na nową osobę. Najlepiej dokonać tego w formie pisemnej wraz z załączoną umową sprzedaży. Dzięki temu zarząd będzie mógł dokonać zmian wpisów w księdze udziałów oraz złożyć stosowny wniosek do KRS.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana