Artykuł sponsorowany

Podstawowe formy opodatkowania działalności gospodarczej w Polsce

Podstawowe formy opodatkowania działalności gospodarczej w Polsce

Prowadzenie własnej firmy jest nieodłącznie związane z płaceniem podatków. Dlatego niezwykle istotny jest wybór formy opodatkowania działalności gospodarczej. Sposób rozliczania się z fiskusem ma wpływ na rodzaj prowadzonej księgowości oraz wysokość opłacanych podatków. Dowiedz się, jaką formę opodatkowania można wybrać w Polsce i czym różnią się poszczególne jej rodzaje.

Rodzaje form opodatkowania – jak można rozliczać się w Polsce?

Choć prowadzenie własnej działalności kojarzy się z dużymi możliwościami rozwoju oraz wolnością, zawsze trzeba pamiętać o rozliczeniach z urzędem skarbowym. W Polsce można wybrać jedną z podstawowych form opodatkowania:

  • na zasadach ogólnych

Zakłada dwa progi podatku dochodowego. Osoby, które zarobiły nie więcej niż 120.000 złotych, zapłacą 17% zobowiązania do urzędu skarbowego. Natomiast, kto przekroczy ten próg, odprowadzi od nadwyżki podatek dochodowy w wysokości 32%. Możliwe jest skorzystanie z kwoty wolnej od podatku, która w 2022 roku wynosi 30.000 zł. Ewidencja jest prowadzona w księdze przychodów i rozchodów.

  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

W tej formie opodatkowania istotny jest osiągnięty przychód przez podatnika. W zależności od prowadzonej działalności gospodarczej w ryczałcie jest przewidziana inna stawka podatku, która może się wahać od 2% do 17%. Tę formę opodatkowania mogą stosować m.in.: jednoosobowe działalności gospodarcze, spółki cywilne i jawne prowadzone przez osoby fizyczne, które nie osiągnęły przychodu rocznego powyżej 2.000.000 mln euro.

  • podatek liniowy

Firma rozliczająca się z urzędem skarbowym w ten sposób, płaci podatek dochodowy w wysokości 19% niezależnie od zarobków. To forma przeznaczona dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, również wspólników spółek cywilnych i jawnych.

Bez względu na formę opodatkowania warto pamiętać o rzetelnym prowadzeniu księgowości. Wiele firm decyduje się na korzystanie z pomocy specjalistów. Takie usługi ma Biuro Doradców Podatkowych Plus Minus

Zalety zlecenia prowadzenia księgowości specjalistom

Prowadzenie własnej firmy to często wykonywanie wielu zadań naraz. Dlatego coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z profesjonalnych usług księgowych i podatkowych. W ten sposób właściciel firmy nie musi się martwić o rzetelność dokumentów skarbowych i terminowość składanych deklaracji. Do tego nie będzie na własną rękę śledzić ciągłych zmian przepisów podatkowych. Takie rozwiązanie umożliwia skupienie na rozwoju firmy i polepszaniu jakości oferty.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.