Artykuł sponsorowany

Prawa autorskie a domena publiczna – co warto wiedzieć?

Prawa autorskie a domena publiczna – co warto wiedzieć?

Prawa autorskie i domena publiczna to dwa terminy, które są ważne dla każdego twórcy. Mają one wpływ na to, jak ich dzieła są chronione. Pierwszy z nich określa prawne ramy ochrony utworu, przysługujące autorowi. Natomiast drugi reguluje zasady udostępniania i korzystania z utworów, co do których ochrona już wygasła, albo nigdy nie istniała. Przyjrzyjmy się zatem jak prawo autorskie i domena publiczna są z sobą powiązane?

Co to jest prawo autorskie?

Prawo autorskie to zbiór przepisów, których zadaniem jest ochrona prawna własności intelektualnej danego twórcy. Choć najczęściej określenie to pojawia się w kontekście różnego rodzaju dzieł, np. książek, obrazów, czy piosenek, to warto wiedzieć, że prawem autorskim mogą być chronione znaki towarowe, programy oraz gry komputerowe itp. W Polsce okres takiej ochrony wygasa po siedemdziesięciu latach od śmierci twórcy danego dzieła. W przypadku znaków towarowych oraz wzorów użytkowych można skorzystać z jeszcze jednej bardzo skutecznej formy ochrony prawnej. Jest nią zastrzeżenie znaku towarowego lub wzoru. Dokonuje się tego poprzez ich rejestrację w Urzędzie Patentowym. Pomocą w tym zakresie służy  Kancelaria Patentowa JWJ z Krakowa, która już od blisko trzydziestu lat świadczy kompleksowe usługi doradcze w zakresie ochrony własności intelektualnej i przemysłowej.

Co domena publiczna ma wspólnego z prawem autorskim?

Domena publiczna jest miejscem, gdzie można znaleźć różnego typu utwory, które nie są już objęte prawem autorskim oraz takie, co do których ochrona ta nigdy nie istniała. Korzystanie z takich dzieł jest w pełni legalne i nie wymaga uzyskiwania żadnych zgód. Trzeba jednak pamiętać o poszanowaniu niezbywalnych praw osobistych, do których zaliczamy obowiązek oznaczenia autorstwa danego utworu. W domenie publicznej nie są jednak udostępniane zastrzeżone znaki towarowe, czy wzory przemysłowe i użytkowe. Jeśli więc znak towarowy zostanie właściwie zarejestrowany i otrzyma świadectwo ochrony, na jego wykorzystanie, nie licząc sytuacji, umożliwiających tzw. swobodny handel, trzeba uzyskać zgodę właściciela znaku towarowego. Warto pamiętać, że ochrona zastrzeżonego znaku lub wzoru trwa 10 lat, a później konieczne jest jej odnowienie na taki sam okres.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.