Rola karkasu w konstrukcji opony
Sercem i najważniejszym elementem każdej opony jest osnowa. Nazywa się ją także karkasem. To ta część odpowiada za przyczepność nawet przy dużej prędkości i podczas ekstremalnych manewrów. Karkas tworzy ramę, zapewniając stabilność i bezpieczeństwo. Utrzymuje również właściwe ciśnienie powietrza wewnątrz koła. Jakie jeszcze rolę pełni karkas w konstrukcji opon?
Czym się różni karkas opony diagonalnej i radialnej?
Struktura osnowy determinuje rodzaj opony. Rozróżnia się karkas diagonalny (opony diagonalne) i karkas radialny (opony radialne). Opony diagonalne znajdują się obecnie przede wszystkim w starszych samochodach i motocyklach. Ich karkas to co najmniej dwie warstwy kordu z nylonu, poliestru lub rayonu, ułożone na krzyż. Bardziej popularne są opony opasane diagonalne. W tym przypadku produkt pod warstwą bieżnika ma dodatkową, wzmacniającą powierzchnię. Karkas z kordu ułożonego pod kątem w stosunku do kierunku jazdy stosowany jest w oponach radialnych. Dla większej stabilizacji między osnową a bieżnikiem producenci stosują dodatkową warstwę ze stalowej plecionki.
Czy opony z zużytym karkasem można bieżnikować?
Opona z bieżnikiem płytszym niż 1,6 mm nie może być dalej używana. Zwykle jednak zużywa się znacznie szybciej niż karkas. Stąd popularność usług bieżnikowania używanych opon. W tym celu stary bieżnik odkleja się od osnowy, a nowy profil ponownie wulkanizuje. W metodzie na zimno osnowę łączy się na gorąco oponę z nową warstwą gumy umieszcza w formie, gdzie odciskany jest nowy bieżnik. Jeśli karkas nie nadaje się do ponownego wykorzystania, oponę należy poddać recyklingowi. Istnieją firmy specjalizujące się w odbiorze karkasów, które trafiają do powtórnego przetopienia. Elementy tekstylne i gumowe również znajdują nowe zastosowania.
Za co odpowiada karkas opony?
Karkas, jako osnowa opony stanowi jej szkielet i decyduje o odpowiednim kształcie. Ponadto wpływa na wytrzymałość, utrzymuje prawidłowe ciśnienie oraz zwiększa odporność na przegrzewanie. W zużytych oponach warstwa karkasu może być widoczna spod bieżnika. Dla Klientów Trans-Południe, zajmującej się przetwarzaniem opon to jednoznaczny sygnał, że czas na utylizację. To dlatego, że takiej opony nie da się już zregenerować. Zużyte karkasy trafiają do huty.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana