Artykuł sponsorowany

Sztuka serwowania wina w pigułce

Sztuka serwowania wina w pigułce

Odpowiednie podanie wina wymaga dużej wiedzy, która pozwala na serwowanie wybranych trunków zgodnie z powszechnie obowiązującą sztuką. Nie jest to jednak łatwe zadanie, czego dowodem jest między innymi istnienie zawodu sommeliera. Jest to wyspecjalizowany kelner, który zajmuje się serwowaniem win w restauracji. O tym, jak posiąść przynajmniej część wiedzy i umiejętności sommeliera, opowiemy w dalszej części przygotowanego przez nas artykułu.

Zasady doboru wina do poszczególnych dań

W kontekście sztuki serwowania win niewątpliwie kluczowy jest dobór odpowiedniego wina do potrawy, która jest podawana w trakcie obiadu czy kolacji. Czerwone wina hiszpańskie pasują do nieco innych dań, niż na przykład wina białe. Istotne jest to, by potrawa i trunek były do siebie właściwie dopasowane – czyli by wzajemnie wydobywały z siebie głębię smaku. Poniżej przedstawimy Ci wina, które zazwyczaj idealnie pasują do wymienionych obok nich dań:

  • Wina białe wytrawne, białe półwytrawne, różowe wytrawne: przekąski i dania główne z warzyw, chude sery, owoce morza, ryby, cielęcina, jagnięcina, drób.

  • Wina czerwone wytrawne, czerwone półwytrawne: wieprzowina, wołowina, baranina, dziczyzna, potrawy z grzybów, tłuste sery.

  • Wina białe półsłodkie, białe słodkie i bardzo słodkie, czerwone półsłodkie, czerwone słodkie i bardzo słodkie.

Jak w prawidłowy sposób zaserwować wino?

Sprzedawcy win, tacy jak przedstawiciele sklepu z winami Amazis z Poznania przypominają, że wino powinno być podawane w kieliszkach wykonanych z bezbarwnego, cienkiego szkła. Przy czym wino białe należy serwować w kieliszkach o węższym kielichu i mniejszej pojemności (200–300 ml) niż wina czerwone (300–500 ml). Trzeba pamiętać również o tym, by kieliszek został napełniony jedynie do 1/3 jego pojemności. Ma to zapobiec nadmiernemu ogrzewaniu się trunku. Zbyt wysoka temperatura w sposób negatywny wpływa na smak i aromat wina.

Serwowanie wina rozpoczyna się od prezentacji butelki. Następnie dochodzi do jego otwarcia – z zachowaniem pełnej delikatności. W następnym kroku wino powinno zostać skosztowane przez degustatora. Na tym etapie sprawdzane jest między innymi to, czy wino nie ma wad i czy zostało podane we właściwej temperaturze. Dopiero po jego akceptacji możliwe jest wypełnienie nim przygotowanych kieliszków.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.