VR w szkoleniu umiejętności miękkich
Nowoczesna technologia wkracza we wszystkie dziedziny życia i jest też bardzo pomocna w najróżniejszych działaniach naukowych. Jednym z przykładów jest VR, czyli Virtual Reality. Wirtualna rzeczywistość jest zespołem aplikacji, stworzonej początkowo dla rozrywki. Później jednak okazało się, że technologia ta może przynieść wymierne rezultaty również w innych dziedzinach działalności ludzkiej.
Co to są kompetencje miękkie?
Zagadnienia kompetencji miękkich i twardych związane są między innymi z poszukiwaniem pracy i rekrutacją. Pojęcie kompetencji twardych obejmuje to wszystko, co potencjalny pracownik potrafi na skutek nauki w szkole lub na kursach. Przykładem może być umiejętność murowania, liczenia, prowadzenia auta czy obsługi komputera. Natomiast kompetencje miękkie definiują się jako takie cechy człowieka, jak umiejętność rozwiązywania problemów, empatia, sprawne zarządzanie czasem czy zdolności przystosowawcze.
Badania dowodzą, że aplikacje wirtualne, fachowo stworzone w takich miejscach, jak LAB6, potrafią pozytywnie wpływać na szkolenie kompetencji miękkich. Odpowiednie programy i treści przygotowane do odbioru są w stanie wykształcić w człowieku pewne mechanizmy zachowania i odczuwania.
Spora liczba rekruterów uważa, że umiejętności miękkie są bardzo ważne. Jakkolwiek twarde umiejętności są łatwe do przedstawienia i udowodnienia przez dyplomy i świadectwa, to z miękkimi sprawa już nie jest tak prosta. Na początku istotna jest szczera rozmowa i umiejętne przedstawienie przykładów, a później wystarczy tylko być sobą.
Jak z pomocą VR można nabyć umiejętności miękkich?
Rzeczywistość wirtualna to nie tylko sam obraz. Do tego również dochodzi dźwięk. Uczestnik szkolenia VR ma do dyspozycji specjalne okulary, spoza których nie widzi otaczającego go realnego świata oraz słuchawki z dźwiękiem doskonałej jakości. Obrazy i dźwięki otaczają taką osobę ze wszystkich stron tak jak w życiu realnym.
Wszystko po to, aby zatarła się granica między wirtualną a realną rzeczywistością. Badania dowodzą, że w takich chwilach widz o wiele mocniej angażuje się w przedstawiane treści i maksymalnie skupia się na przekazie. Odpowiednie oprogramowanie sprawia, że umiejętności miękkie ewoluują w dobrym kierunku. Widz ma wrażenie, że wszystko dzieje się z jego udziałem. Ponadto żadne bodźce z zewnątrz nie zakłócają odbioru wszystkich treści. Technologia VR to nie tylko przyszłość kształcenia umiejętności miękkich, ale wszelkiego rodzaju nauczania i rozrywki.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana