W jaki sposób merchandising może kształtować wizerunek marki?
W trakcie zakupów klient jest w stanie ogarnąć wzrokiem około 300 produktów i ich wariantów w czasie jedynie 5 sekund. Oznacza to, że sklep chcąc przyciągnąć do siebie kupujących, musi widocznie wyróżniać się na tle innych. Witryny sklepowe powinny więc aż krzyczeć do klientów i zachęcać ich do zakupu, a pomocny w tym może być merchandising. Co dokładnie kryje się pod tym terminem i jakie są prawidłowe zasady eksponowania produktów?
Czym jest merchandising?
Terminu merchandising nie można bezpośrednio przetłumaczyć na język polski, jednak można go określić jako „organizację zbytu towarów". Koncepcja ta zakłada, że całą przestrzeń handlową należy wykorzystać do komunikacji z klientami, aby wywołać u niego potrzebę zakupu towarów i umożliwić jego realizację. Merchandising skupia się na bodźcach, które przyciągają klientów do sklepu, działają na niego na terenie sklepu i wpływają na optymalne wykorzystanie potencjału miejsca sprzedaży. Komunikaty są wysyłane do osób, które nie miały zamiaru wchodzić do sklepu, ale coś je ku temu skłoniło - weszły po określony produkt, ale może kupią coś jeszcze lub są stałymi klientami i warto zadbać, aby nimi pozostały. Merchandising jest stosowany zarówno w wielkich sieciach handlowych, jak i punktach sprzedaży, które oferują dobra dla wybranej grupy klientów.
Merchandising czyli ekspozycja, która przyciąga klientów
Aby zachęcić klientów do zakupu w swoim sklepie i zbudować świadomość, firmy decydują się na tworzenie kampanii reklamowych. Prawda jest jednak taka, że ostateczną decyzję kupujący podejmują po wizycie w sklepie. Tam kampanie reklamowe na nic się zdają, a najbardziej znaczące stają się narzędzia BTL, do których należy merchandising. Celem nadrzędnym tej koncepcji jest AIDA, czyli przyciągnięcie uwagi klienta, wzbudzenie jego zainteresowania i pożądania, wywołanie potrzeby posiadania oraz zainicjowanie działania, czyli kupna. Główną kwestią, którą zajmuje się merchandising jest poprawne ułożenie kompozycji witryny sklepowej, czym zajmują się specjaliści z agencji merchandisingowej Sales Rangers.
Pracownicy takich firm, posiadający odpowiednie kwalifikacje, dbają o prawidłowe eksponowanie produktów danej marki tak, aby zachęcić klientów do zakupu. Specjaliści dostosowują asortyment do potrzeb wybranej grupy docelowej i dzielą produkty na kategorie, które następnie prezentują w wybranych miejscach ekspozycji. Dzięki temu witryna sklepowa staje się czytelna i atrakcyjna dla kupujących oraz maksymalnie zwiększa się szansa na przyciągnięcie klientów.
Jakie cele ma merchandising?
Głównym celem merchandisingu jest przyciągnięcie klientów do danej placówki handlowej. Koncepcja ta ma jednak na celu także właściwe umiejscowienie produktów na mapie sklepu, wywołanie u kupujących zainteresowania ekspozycją oraz unikanie braków na półkach. Merchandising stosuje się również, aby maksymalnie zwiększyć sprzedaż, realizować cele sprzedażowe i wygenerować zyski oraz poprawić wizerunek firmy lub producenta. Zakres merchandisingu rozpoczyna się więc od działań wabiących konsumentów do konkretnego sklepu, poprzez sposób prezentacji produktów, czyli ekspozycję towarów aż po materiały wspierające sprzedaż.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana