Artykuł sponsorowany

W jaki sposób przebiega rejestracja znaku towarowego?

W jaki sposób przebiega rejestracja znaku towarowego?

Budowanie własnej marki to żmudny i czasochłonny proces. Niekiedy jeden błąd może jednak zrujnować lata pracy przez poczynania nieuczciwej konkurencji, a jest nim niezastrzeżenie znaku towarowego. Dlatego też w tym artykule skupiamy się szczegółowo na tym temacie, omawiając w nim czym tak właściwie jest znak towarowy, dlaczego warto go dostrzec i w jaki sposób to przebiega.

Czym jest znak towarowy?

Znak towarowy to oznaczenie, które stosowane jest w handlu do identyfikowania produktów lub usług danej marki czy firmy. Jest on swoistego rodzaju znakiem rozpoznawczym na rynku, który pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Może on wobec tego przyjmować między innymi postać:

  • graficzną,

  • graficzno-słowną,

  • przestrzenną,

  • pozycyjną,

  • dźwiękową,

  • kolorystyczną.

Warto jednak pamiętać, że ustawa Prawo własności przemysłowej nie wskazuje jasno, co może zostać uznane za znak towarowy. Ochrona znaków towarowych jest bowiem możliwa w każdym przypadku, jeśli pozwalają one na odróżnienie towarów lub usług różnych przedsiębiorstw oraz nadają się do zaprezentowania w rejestrze znaków towarowych.

Dlaczego warto zastrzec znak towarowy?

Zastrzeżenie znaku towarowego wiąże się z wieloma korzyściami. Przede wszystkim uprawnia ono do wyłącznego korzystania z niego przez daną firmę. Oznacza to więc, że przedsiębiorcy decydujący się na taki krok zyskują skuteczne oręże w walce z nieuczciwą konkurencją. W przypadku zastrzeżonego znaku towarowego nie może ona wprowadzić na rynek produktów oznaczanych w taki sam lub podobny sposób. Zastrzeżenie znaku towarowego dodatkowo zapewnia także możliwość udzielania odpłatnej licencji na posługiwanie się nim.

Jak przebiega proces zastrzeżenia znaku towarowego?

Zastrzeżenie znaku towarowego to proces składający się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest osobiste lub przy pomocy specjalistów, takich jak Kancelaria Patentowa z Częstochowy złożenie wniosku do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej. Następnie wniosek poddawany jest badaniom przez UPRP, a po nich zgłoszenie znaku publikowane jest w Biuletynie Urzędu Patentowego i następuje rozpoczęcie okresu sprzeciwu trwającego 3 miesiące, w czasie którego osoby trzecie mogą zgłaszać sprzeciw do rejestracji znaku. Jeśli przez ten czas nie wpłynie żaden sprzeciw, znak towarowy zostaje zarejestrowany.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.