W jaki sposób znaleźć pracę?
Dopiero zaczynasz przygodę z rynkiem pracy? Brakuje Ci doświadczenia? A może chcesz zmienić pracę? Dowiedz się, gdzie najlepiej szukać ofert. Jak przygotować dobre CV i co powinien zawierać list motywacyjny? Jak się przygotować do rozmowy rekrutacyjnej? Jakie są najczęściej zadawane pytania? Jak budować znajomości i dlaczego warto to robić? Sprawdzamy!
Jak znaleźć pracę? Internet, prasa czy może urząd pracy?
Istnieje wiele portali, na których codziennie pojawiają się nowe oferty pracy. Są to zarówno polskie strony, jak i zagraniczne. Warto ich poszukać i zacząć aplikować. Nierzadko samo wysłanie e-maila z CV to nie wszystko. Ważne, aby wiedzieć, gdzie i na jakie oferty należy aplikować. W przypadku niespełniania podstawowych wymagań raczej nieprawdopodobne jest, abyś został zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną.
Pomocne też będą:
- urząd pracy
- gazety
- znajomości
- biura pośrednictwa pracy
Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej
Do rozmowy kwalifikacyjnej warto się wcześniej przygotować. Zapoznaj się jeszcze raz z ofertą pracy. Dobrym sposobem będzie opracowanie najczęściej zadawanych pytań rekrutacyjnych. Składają się na nie:
- powiedzenie czegoś o sobie
- wiedza na temat firmy
- słabe strony
- mocne strony
- dlaczego chce się pracować w danej firmie
- pytanie o przyszłość
- zmiana pracy
- oczekiwania finansowe
- motywacja do pracy
Dodatkowo zrób research i poszukaj informacji o firmie. Sprawdź konto rekrutera w Internecie. Poza tym przygotuj się na rozmowę poprzez wybór odpowiedniego ubrania. Sprawdź dojazd, prognozę pogody czy ewentualne utrudnienia. Na miejscu bądź 15 minut przed czasem.
CV i list motywacyjny
W Internecie można znaleźć odpowiedni wzór CV. Powinny się w nim znaleźć takie informacje jak:
- dane osobowe
- zdjęcie
- wykształcenie
- doświadczenie w zawodzie
- umiejętności
- dodatkowa działalność
- zainteresowania
- klauzula o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych – zgodna z RODO
Natomiast list motywacyjny powinien zawierać:
- informację o rekrutacji – skąd o niej wiesz i gdzie znalazłeś ogłoszenie
- stanowisko aplikacji
- argumenty na to, że jesteś najlepszym kandydatem
- wyjaśnienie, dlaczego chcesz pracować w tej firmie
- zysk dla pracodawcy przy zatrudnieniu Ciebie
Budowanie znajomości, a więc networking
Szukasz pracy w Warszawie lub innym mieście? Podziel się ze znajomymi swoją sytuacją. Bezrobocia wcale nie trzeba się wstydzić. Dobrze, aby wiedzieli, że szukasz pracy, dlatego będą Cię informować o ciekawych ofertach, jeśli tylko ich o to poprosisz. Pamiętaj o dbaniu o kontakty towarzyskie, hobby czy pasje. Rekomendacje to dobry sposób na znalezienie pracy zarówno w korporacji, jak i małej firmie.
Zadbanie o samorozwój
Poszukiwania pracy możesz połączyć z doszkalaniem się. W przypadku bezrobocia masz czas na:
- kursy internetowe
- książki i poradniki
- pisanie bloga
Często rekruterzy wybierają osoby, które mają ciekawe zainteresowania i pasje. Pracownicy tego typu są bardziej zaangażowani i wykonują dobrze pracę. Jeśli więc zależy Ci na samorozwoju, przejrzyj w Internecie:
- kursy
- wykłady online
- specjalistyczne blogi
- strony o ciekawej tematyce
Co jeszcze warto zrobić?
Dobrym sposobem na zawarcie znajomości jest pytanie ekspertów o zdanie. Dotyczy to ludzi sukcesu wykonujących zawód, który Cię interesuje. Możesz nawiązać z nimi kontakt przez Internet lub tradycyjnie drogą pocztową. Warto zatem zapytać ich o radę. Poza tym bądź cierpliwy. Bądź przygotowany na to, że możesz zaczynać wszystko od początku czy od najniższego stanowiska. Nie poddawaj się tak łatwo, szczególnie jeśli stanowisko, na którym Ci zależy, wymaga włożenia wysiłku i cierpliwości!
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana