Wymiana płynu hamulcowego. Etapy postępowania
Stwierdzenie, że hamulce są najważniejszym układem w samochodzie, nie jest w najmniejszym stopniu przesadą. Od ich skuteczności zależy bezpieczeństwo użytkowników pojazdu i uczestników ruchu drogowego. Dlatego konieczne jest ich regularne serwisowanie i inspekcja elementów eksploatacyjnych. Dowiedz się, dlaczego ważna jest wymiana płynu hamulcowego i jakie są przy tym etapy postępowania.
Dlaczego serwis układu hamulcowego jest ważny?
Zadaniem hamulca zasadniczego jest zatrzymywanie pojazdu w sposób odpowiedni do warunków ruchu drogowego i okoliczności. Czynnikiem przenoszącym energię w układzie hamulca zasadniczego samochodów osobowych i dostawczych jest specjalny płyn hamulcowy. Charakteryzuje się określonymi właściwościami:
- niską ściśliwością w różnych temperaturach i ciśnieniu,
- stałą temperaturą wrzenia ze względu na wysokie obciążenia termiczne,
- niską temperaturą krzepnięcia i lepkości,
- zdolnością smarowania części ruchomych,
- zgodnością z materiałami uszczelnień,
- odpornością na utlenianie.
Jak przekonują mechanicy Spec Auto Serwisu z Białegostoku, na skutek dużych obciążeń eksploatacyjnych płyny hamulcowe tracą swoje własności, a ich działanie staje się mniej skuteczne.
Wymiana płynu hamulcowego
Pierwszym etapem wymiany płynu hamulcowego jest spuszczenie z układu wypracowanego preparatu. Czynność tę wykonuje się na podnośniku po zdjęciu kół auta. Na początek należy odciągnąć ze zbiorniczka wyrównawczego za pomocą strzykawki z wężykiem jak największą ilość płynu hamulcowego. Potem poziom uzupełnia się nowym płynem. Następnie trzeba usunąć resztę płynu z układu, odpowietrzając go i jednocześnie uzupełniając zbiorniczek. Do tej czynności potrzebne są dwie osoby. Odpowietrzanie rozpoczyna się od koła najdalej oddalonego od pompy hamulcowej. Na odpowietrznik nakłada się gumową rurkę, a jej drugi koniec umieszcza w pojemniku na zużyty płyn, tak by końcówka cały czas była zanurzona w cieczy. Jedna z osób kilkakrotnie naciska pedał hamulca, a następnie przytrzymuje go w pozycji wciśniętej. Wówczas drugi mechanik odkręca odpowietrznik i obserwuje, czy do pojemnika zaczyna spływać nowy, czysty płyn, pozbawiony pęcherzyków gazów. Ten etap wymagać może kilkakrotnego „pompowania hamulca”.
W międzyczasie nie wolno zapomnieć o każdorazowym zakręcaniu odpowietrznika i uzupełnianiu zbiorniczka wyrównawczego. Po odpowietrzeniu hamulców we wszystkich kołach należy jeszcze raz skontrolować płyn hamulcowy w zbiorniczku i uzupełnić go do właściwego poziomu. W samochodach nowej generacji wymiana płynu hamulcowego nie jest tak prosta i wymaga specjalistycznego oprzyrządowania, dlatego powinna być wykonywana przez profesjonalistów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana