Zaburzenia mowy SLI. Objawy, przyczyny, terapia
Zaburzenia mowy SLI (Specific Language Impairment) mogą dotyczyć nawet 7% wszystkich dzieci w wieku przedszkolnym. Tego rodzaju specyficzne zaburzenia rozwoju mowy występują u całkowicie zdrowych malców. Są to dzieci bystre, inteligentne, bez stwierdzonych chorób układu słuchowego. Jakie są przyczyny SLI, jak rozpoznać takie zjawisko i jak powinna być przeprowadzona skuteczna terapia? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.
Przyczyny SLI
Chociaż specyficzne zaburzenia rozwoju mowy diagnozuje się w poradniach logopedycznych oraz psychologicznych coraz częściej i stanowią one podstawę licznych badań naukowych, to wciąż nie udaje się wskazać jednej przyczyny ich występowania. Wiadomo, że SLI nie ma podstaw medycznych, a dzieci, które borykają się z tego rodzaju zaburzeniami, nie są w żadnym stopniu upośledzone. Niektórzy badacze uznają, że problem z wymawianiem poszczególnych słów pojawia się w wyniku dysfunkcji układu nerwowego. Warto dodać, że SLI częściej rozpoznawane jest u chłopców.
Ponieważ nie udaje się wskazać jednoznacznej przyczyny SLI, większość dzieci wciąż nie jest odpowiednio zdiagnozowanych, a problemy z mówieniem najczęściej są bagatelizowane.
Objawy SLI
Dzieci z SLI dają sygnały, które mogą wskazywać na specyficzne zaburzenia rozwoju mowy. Specjaliści z Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Carpe Diem ze Szczecina, potwierdzają, że SLI to nie tylko zaburzenia mowy, czyli problem z artykułowaniem dźwięków. Mali pacjenci wykazują też trudność w zakresie konstruowania zdań oraz rozumienia innych.
Pierwsze objawy SLI udaje się rozpoznać już u dzieci dwuletnich, które mają ubogi zasób słów. Starsze dzieci nie potrafią sprawnie odmieniać słów przez przypadki, nie są w stanie nauczyć się wiersza na pamięć ani płynnie czytać.
Terapia SLI
Najważniejsza jest profilaktyka, dzięki której dziecko poznaje szeroki zasób słów. Należy wziąć pod uwagę, że SLI może mieć przykre konsekwencje. Uczeń ze specyficznymi zaburzeniami rozwoju mowy może osiągać gorsze wyniki w nauce. Traci pewność siebie i ma problemy z nawiązywaniem właściwych relacji z rówieśnikami. Niestety, SLI przyczynia się także do zaburzeń sprawnej komunikacji w życiu dorosłym, co rzutuje nie tylko na prywatność, ale także znaczne ograniczenia w życiu zawodowym.
Terapia logopedyczna w przypadku stwierdzonych zaburzeń SLI jest konieczna i zazwyczaj długotrwała. Zawsze powinna być dobierana indywidualne, a udział w niej powinno brać nie tylko dziecko, ale również rodzice. O potwierdzonych zaburzeniach SLI oraz wdrożonej terapii powinno zostać zawiadomione przedszkole bądź szkoła małego pacjenta.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana