Artykuł sponsorowany

Cytologia - co to za badanie i jak często powinno się je wykonywać?

Cytologia - co to za badanie i jak często powinno się je wykonywać?

Cytologia to badanie, które może uratować życie. Choć zdajemy sobie sprawę z jego istotności, często zaniedbujemy regularne wizyty u lekarza. Czym dokładnie jest cytologia, na czym polega i jak często powinno się ją wykonywać? W poniższym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania, aby każda kobieta mogła świadomie dbać o swoje zdrowie.

Na czym polega cytologia?

Cytologia, inaczej badanie cytologiczne, to metoda diagnostyczna mająca na celu wykrycie zmian komórkowych w szyjce macicy, które mogą być prekursorami nowotworów. Jest to nieinwazyjne badanie, które przeprowadza się za pomocą specjalnego szczoteczkowania komórek nabłonka szyjki macicy. Następnie pobrany materiał jest poddawany analizie mikroskopowej w laboratorium.

Badanie cytologiczne pozwala na ocenę stanu komórek nabłonka oraz ich ewentualnych zmian, które mogą świadczyć o infekcji wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV), stanach zapalnych czy nawet procesach przedrakowych. Warto podkreślić, że cytologia nie służy do wykrywania raka szyjki macicy, ale pozwala na zidentyfikowanie zmian, które mogą prowadzić do jego rozwoju. Wczesne wykrycie tych zmian daje możliwość wdrożenia odpowiedniego leczenia i zapobiega rozwinięciu się nowotworu.

Kiedy warto wykonać cytologię?

Zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, pierwsze badanie cytologiczne powinno zostać przeprowadzone u kobiet w wieku 25 lat, a następnie kontynuowane co 3 lata do 65 roku życia. Warto zaznaczyć, że cytologia powinna być wykonywana niezależnie od aktywności seksualnej czy liczby partnerów seksualnych. Jednakże, w przypadku wystąpienia niepokojących objawów, takich jak nieprawidłowe krwawienia, upławy czy bóle podbrzusza, warto zgłosić się do lekarza ginekologa z Warszawy na Bemowie wcześniej. Lekarz może zdecydować o wykonaniu cytologii oraz innych badań diagnostycznych, aby wykluczyć ewentualne problemy zdrowotne.

Częstotliwość wykonywania cytologii może być różna w zależności od indywidualnych czynników ryzyka oraz wyników wcześniejszych badań. W przypadku uzyskania wyniku "niewłaściwy do oceny" lub "niejednoznaczny", lekarz może zalecić powtórzenie badania cytologicznego po upływie 3 do 6 miesięcy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.