Artykuł sponsorowany

Jakie koszty niesie ze sobą samodzielne prowadzenie procesów rekrutacyjnych?

Jakie koszty niesie ze sobą samodzielne prowadzenie procesów rekrutacyjnych?

Proces rekrutacji nowych pracowników jest często czasochłonny, a przy tym kosztowny. W dobie rynku pracownika i rosnących problemów ze znalezieniem wykwalifikowanych specjalistów z  wielu branż nakłady finansowe na rekrutację niestety szybko rosną, co przedsiębiorstwa muszą brać pod uwagę. Jak oszacować koszty związane z procesem zatrudniania i co zrobić, by je obniżyć? Sprawdźmy.

Co składa się na ostateczny koszt rekrutacji? 

Rekrutacja to złożony proces, który – gdy jest prowadzony samodzielnie – wymaga zaangażowania co najmniej kilku osób w firmie, zajmując im sporo czasu. To jednak niejedyny czynnik wpływający na wydatki. Koszty w procesie rekrutacji generują przede wszystkim:

  • czas pracowników – nie tylko rekrutera, ale także osób decyzyjnych, odpowiedzialnych za employer branding i tworzenie ogłoszeń (np. grafików), a także bezpośrednich przełożonych i współpracowników zajmujących się wdrożeniem nowego pracownika;
  • promocja rekrutacji – publikacja ogłoszeń, działania w social mediach i na portalach typu LinkedIn, stworzenie i prowadzenie strony internetowej na potrzeby rekrutacji, kampanie reklamowe itp.;
  • narzędzia rekrutacyjne – oprogramowanie do rekrutacji zdalnej, śledzenia aplikacji czy przetwarzania danych kandydatów.

Ponadto niektóre firmy decydują się na wprowadzenie systemu poleceń i gratyfikacji dla pracowników, którzy zarekomendują kandydatów, albo na rekrutację wewnętrzną – te koszty również trzeba wziąć pod uwagę.

By obliczyć realny koszt rekrutacji jednego pracownika (cost per hire), należy wykonać proste działanie matematyczne: zsumować wszystkie koszty poniesione z tytułu rekrutacji, a następnie podzielić je przez liczbę faktycznie zatrudnionych w jej wyniku osób. Wynika z tego, że rekrutacja masowa będzie znacznie tańsza niż znalezienie i zatrudnienie jednej osoby, zwłaszcza jeśli trzeba zatrudnić specjalistę wysokiej klasy o unikalnych na rynku kompetencjach – wyjaśnia ekspert z renomowanej agencji rekrutacyjnej Verita HR w Warszawie.

Jak obniżyć wydatki firmy na procesy rekrutacyjne? 

Jak widać, na wydatki związane z rekrutacją wpływ ma wiele czynników. Wśród nich warto podkreślić także czas – im dłużej trwa poszukiwanie kandydata, tym bardziej rosną koszty całego procesu. Ich poziom znacznie podnoszą rekrutacje nieudane, czyli takie, które zakończyły się rezygnacją kandydata np. po okresie próbnym lub wkrótce po zatrudnieniu. By zatem obniżyć koszty rekrutacji, należy podnieść jej skuteczność i – co się z tym wiąże – ograniczyć czas jej trwania.

Żeby rekrutacja była efektywna, musi być skierowana do właściwej grupy odbiorców, czyli kandydatów faktycznie zainteresowanych podjęciem pracy na konkretnym stanowisku w danej firmie. By oszczędzić obu stronom zmarnowanego czasu i wysiłku, należy stworzyć profil idealnego kandydata, a następnie precyzyjnie i wyczerpująco skonstruować ogłoszenie. Dobrze umieścić w nim np. widełki płacowe, szczegółowy opis zadań i najważniejsze wartości przedsiębiorstwa. 

Duże koszty generuje zwykle rekrutacja specjalistów i przedstawicieli zawodów deficytowych, która często się przeciąga. Korzystnym rozwiązaniem może być zlecenie jej profesjonalnej agencji headhunterskiej, zwłaszcza jeśli firma nie ma działu HR. Dobry „łowca głów” znajdzie osobę idealnie wpisującą się w wymagania pracodawcy, która będzie mogła wykonywać obowiązki od zaraz (bez konieczności szkolenia), a koszt jej zatrudnienia będzie wartościową inwestycją w rozwój przedsiębiorstwa.

Wydatki na rekrutację można też wyraźnie ograniczyć, tworząc przemyślany i długoterminowy plan i harmonogram zatrudniania. Dobrą opcją w dużych firmach jest też rekrutacja wewnętrzna – często przeszkolenie obecnych pracowników i umożliwienie im awansu lub zmiany stanowiska jest bardziej opłacalne niż poszukiwanie zupełnie nowych osób. Najważniejsze jest jednak dbanie o już zatrudnionych – mała rotacja równa się mniejszej liczbie procesów rekrutacji, co przecież najbardziej redukuje jej koszty.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.