Artykuł sponsorowany

Rejestracja działalności gospodarczej krok po kroku

Rejestracja działalności gospodarczej krok po kroku

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej to niewątpliwie duża odpowiedzialność. Aby ją zarejestrować, należy postępować zgodnie z obowiązującymi przepisami. Młody przedsiębiorca ma do wypełnienia wiele dokumentów i mnóstwo spraw urzędowych do załatwienia. Poniżej możesz przeczytać jak wygląda zakładanie działalności gospodarczej krok po kroku.

Od czego zacząć?

W obecnych czasach tak naprawdę wiele spraw urzędowych można załatwić przez Internet. Pierwszym krokiem, który musi postawić młody przedsiębiorca, jest uzyskanie wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W tym miejscu należy podać dokładny profil działalności oraz wybrać formę jej opodatkowania.

Ważną kwestią w tym miejscu jest również wybór osoby lub firmy, która będzie prowadziła dokumentację finansową przedsiębiorstwa.  Można wybrać zaufane biuro takie jak Biuro Rachunkowe Efekt lub postawić na księgowość internetową. Jedno i drugie rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Tradycyjna forma prowadzenia dokumentacji finansowej sprawdza się przede wszystkim w przypadku firm zatrudniających dużą liczbę pracowników.

Dokumentacja składana do ZUS

Każdy przedsiębiorca, który zakłada działalność gospodarczą jest zobowiązany do złożenia podstawowych dokumentów do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Są to:

  • ZZA, czyli rejestracja do składki zdrowotnej,
  • ZUA, czyli rejestracja do wszystkich składek,
  • ZCNA – opcjonalnie, jeżeli do ubezpieczenia zdrowotnego chcesz zgłosić członka rodziny.

Jak już wspomniano, w momencie wypełniania formularza CEIDG należy wybrać właściwą dla firmy formę opodatkowania. Należy także zdecydować się na rodzaj prowadzonej dokumentacji księgowej oraz na to czy przedsiębiorca chce być czynnym podatnikiem VAT. Jeśli tak, w Urzędzie Skarbowym należy złożyć dokument VAT-R.

Pieczątka i konto w banku

Polskie prawo nie nakłada na przedsiębiorców obowiązku posiadania własnej pieczęci. Jej wyrobienie nie jest jednak drogie, a przedmiot ten okazuje się przydatny w wielu sytuacjach. Jeśli już zdecydujesz się na pieczęć, dobrze byłoby umieścić na niej:

  • nazwę firmy,
  • adres siedziby,
  • telefon kontaktowy,
  • REGON,
  • NIP.

Obecnie koniecznością jest także założenie konta firmowego w wybranym przez przedsiębiorcę banku. Wybór odpowiedniej instytucji bywa trudny, jednak obecnie banki oferują wiele możliwości dla młodych przedsiębiorców. Po założeniu takiego konta należy niezwłocznie złożyć wniosek aktualizacyjny CEIDG. Konto firmowe można założyć w najbliższym oddziale banku lub przez Internet.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.