Artykuł sponsorowany

Co zaliczamy do środków trwałych w firmie?

Co zaliczamy do środków trwałych w firmie?

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą, rozporządzają różnymi składnikami majątku firmy. Zakup niektórych z nich zostaje sklasyfikowany jako koszty uzyskania przychodu, natomiast inne mają status środków trwałych. Wtedy koszty poniesione na ich zakup są ujęte jako odpisy amortyzacyjne. Jaka jest definicja środka trwałego? Jakie przedmioty w przedsiębiorstwie są zaliczane do środków trwałych?

Czym są środki trwałe?

Środkami trwałymi w przedsiębiorstwie, są przedmioty zakupione przez podatnika, nabyte lub wytworzone przez niego we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytkowania. Są to najczęściej budynki, budowle i lokale, które są odrębną własnością. Do środków trwałych należą również maszyny, pojazdy i inne tego typu urządzenia w przedsiębiorstwie.

Okres użytkowania środków trwałych powinien wynosić więcej niż rok i muszą być one wykorzystywane w związku z działalnością przedsiębiorstwa. Można je również wynająć na podstawie umowy, dzierżawy lub innego rodzaju umów. Środki trwałe powinny być dokładnie zaksięgowane. Firmy takie jak AMTES prowadzą stosowną księgowość uwzględniającą klasyfikację majątku przedsiębiorstwa oraz ustalają ich wartości początkowe i metody amortyzacji. Wszystko to jest potrzebne do prawidłowego określania wysokości należnych państwu podatków.

Klasyfikowanie środków trwałych

Księgowość dokładnie klasyfikuje środki trwałe, przydzielając je do dziesięciu grup. Oddzielnie spisane są budynki, grunty oraz obiekty inżynierii lądowej i wodnej. Oddzielne grupy stanowią poszczególne rodzaje maszyn i urządzeń. Odrębną grupę stanowią też środki transportu, inwentarz żywy i ruchome wyposażenie przedsiębiorstwa.

Zasada ustalania wartości początkowej środka trwałego

Księgowanie wartości środka trwałego opiera się na jego wartości początkowej, która jest podstawą do ustalenia i określania wysokości odpisów amortyzacyjnych. Wartość początkowa środka trwałego zależeć będzie od sposobu jego pozyskania. Środki trwałe w przedsiębiorstwie wyceniane są według następujących kryteriów:

  • Cena nabycia w przypadku zakupu.
  • Koszt wytworzenia w razie własnego wytworzenia.
  • Wartość rynkowa w przypadku nieodpłatnego pozyskania, na przykład przez darowiznę.

Amortyzacja środka trwałego

Amortyzacja środka trwałego, to księgowanie jego stopniowego zużycia przez tak zwane odpisy amortyzacyjne. Dokonywane są one na skutek systematycznego rozłożenia kosztów na planowany okres użytkowania. Istnieją różne metody odpisywania kosztów amortyzacji, z których najczęściej używaną jest amortyzacja liniowa.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.